Pri cestovaní do Švajčiarska autom ťa tu oproti Slovensku čaká zopár odlišností, ktoré by si nečakal. Upozorníme ťa na čo si dať za volantom pozor, vysvetlíme ti prečo je dobré nevyhýbať sa švajčiarskej diaľničnej známke a ponúkneme zopár rád a tipov na parkovanie v mestách. Pripútať sa, cesta do Álp začína! 🙂
Obsah:
- Povinnosti vodiča a čo treba vedieť predtým ako si vo Švajčiarsku sadneš za volant
- Švajčiarske diaľnice
- Ako to funguje s parkovaním vo Švajčiarsku
1. Povinnosti vodiča a čo treba vedieť predtým ako si vo Švajčiarsku sadneš za volant
Pri jazdení vo Švajčiarsku platia v niektorých prípadoch trochu inšie pravidlá ako u nás. Je to aj z dôvodu, že Švajčiarsko má trochu iné postavenie v rámci Európy a tiež je tu obrovská odlišnosť terénu a cestnej siete. Preto ťa chceme upozorniť na tieto praktické tipy a rady za volant, ktoré by ťa mohli zaujať a pomôcť ti pred tvojím výletom do Švajčiarska.
Kontroly na hraniciach?
Napriek tomu, že Švajčiarsko nepatrí do EÚ, patrí do Schengenského priestoru. Preto nehrozí, žeby si trávil dlhé hodiny kontrolami na hraniciach 😉
Nálepka SK
Pred cestou sme veľakrát čítali, že pri jazdení vo Švajčiarsku musíme mať svoje auto označené nálepkou svojej krajiny – teda SK. No v skutočnosti toto pravidlo, o ktorom všetci len píšu, nikto nedodržiava. Reálne majú zahraničné autá takéto označenie iba sporadicky.
Dôvod prečo sa takáto informácia stále uvádza, je že pred vstupom do EÚ sme ani my na našich EČV nemali kód označenia krajiny. Nové slovenské a aj európske EČV však už informáciu o krajine uvádzajú a tým pádom táto SK nálepka už nie je potrebná.
No napriek tomu sme oficiálne nikde nenašli, žeby bola táto povinnosť zrušená. Napríklad, na Slovensku je už problém takúto nálepku zohnať, lebo sme v Schengene a preto sa to už predáva len málokde. Nám to prišlo tiež maximálne zbytočné, ale pre istotu sme si SK nálepku kúpili.
Práve naopak, na švajčiarskych ŠPZ-kách údaj o pôvode chýba. Na značkách majú len švajčiarsku vlajku. Preto z viedenského dohovoru vyplýva, že Švajčiari musia mať pri cestách do EÚ na svojich autách nálepku CH.
Trojuholník po ruke
Tak ako v SR musíš mať v aute reflexné vesty, tak aj výstražný trojuholník, ale vo Švajčiarsku ho musíš mať ako vodič auta hneď po ruke, teda napríklad hneď vedľa sedadla vodiča.
Medzinárodný vodičský preukaz
Kedy si naposledy držal svoj vodičský preukaz v rukách? Už je to asi dávno, že? Možno ti ušlo, že slovenské vodičské preukazy sa vydávajú len v slovenskom jazyku, bez akéhokoľvek medzinárodného prekladu.
Našťastie v prípade Švajčiarska nie je potrebný, keďže kategórie vozidiel, ktoré je človek oprávnený viesť sú uvedené v latinke. (zdroj)
Rýchlostné obmedzenia
To, že vo Švajčiarsku naozaj treba dodržiavať pravidlá hádam ani netreba pripomínať.
Maximálne rýchlosti na cestách sú:
- v mestách – 50 km/h
- okresné cesty – 80 km/h
- diaľnice – 120 km/h
Na diaľniciach sú veľmi často rýchlostné obmedzenia, najmä v oblastiach veľkých sídel a hlavne počas leta, kedy sa vo veľkom cesty opravujú. Často sme po diaľnici chodili len 80 km/h.
Drž sa svojho pruhu inak sa stratíš
Cestná sieť vo Švajčiarsku je veľmi hustá a v okolí sídel aj komplikovaná. Na mestských obchvatoch sa vždy drž toho pruhu nad ktorým je tabuľa tvojej destinácie. Pri veľkých mestách sa pruhy kľukatia, pribúdajú, odbúdajú a veľmi ľahko ťa zavedú niekam inam.
Krátke pripájače
Asi jediná vec, ktorú by sme švajčiarskym cestám mohli vytknúť sú krátke prepájače. V kombinácií s hustou dopravou a zložitosťou cestnej siete vedia byť veľmi nepríjemné.
Kruhové objazdy
Vo Švajčiarsku majú veľmi často kruháče s dvoma pruhmi, ale iba s jedným výjazdom. Iba ojedinele bývajú aj dva “vyvádzače” z kruhového objazdu ale chýba im značenie, teda nemáš poňatia do ktorého pruhu sa máš zaradiť.
Prednosť z “dola“
V kopcovitých terénoch Švajčiarska sa často stane, že sa stretnú dve autá na úzkej okresnej ceste a jeden sa musí uhnúť. Platí pravidlo, že vodič stúpajúci do kopca má prednosť a vodič ktorý klesá by sa mu mal uhnúť.
Cyklisti a cyklocesty
Cyklistov vo Švajčiarsku je dosť, ale menej ako by sme očakávali. Výhodou je, že v mestách majú vlastné cyklopruhy. Tie však často križujú hlavnú cestu a v niektorých úsekoch to vie byť veľmi nepríjemné ako pre vodiča tak aj pre cyklistu. Na horských prechodoch trošku zavadzajú, lebo nemajú vytvorený vlastný priestor a cesty nie sú dostatočne široké.
Obchádzky
Vždy keď sa prerába cesta tak je sprejazdnený prípadne odklonený aspoň jeden pruh, ktorým vždy vieš prejsť. Tým pádom sú obchádzky úplne minimálne až žiadne za čo má Švajčiarsko obrovské plus 😛
Chodec má prednosť. VŽDY!
Švajčiari automaticky očakávajú na prechode pre chodcov prednosť. Takže sa ti kľudne môže stať, že chodec sa na teba ani nepozrie a vbehne na prechod. Nedávajú pozor ani keď ide za tebou rozbehnutý kamión.
2. Švajčiarske diaľnice
Kupovať či nekupovať švajčiarsku diaľničnú známku? Túto otázku sme si pred cestou do Švajčiarska kládli aj my a teraz ti viem s jednoznačnosťou povedať – určite ÁNO!
Na švajčiarskych diaľniciach je oproti tým slovenským niekoľko odlišností, a to teraz nemyslím počty pruhov a kvalitu.
Švajčiarska diaľničná známka a poplatky
Platnosť
Na krátky letný roadtrip by si za normálnych okolnosti kupoval asi 10-dňovú, alebo mesačnú známku. Ale nič také tu neexistuje. Vo Švajčiarsku existuje iba jeden typ diaľničnej známky a to je ročná známka. Táto známka platí od 1.1 do 31.12. Neplatí 365 dní ako v SR, to znamená, že keď si ju kúpiš v decembri máš smolu a v januári si musíš kúpiť novú.
Cena
Švajčiarska ročná diaľničná známka stojí 40 CHF (37,20 €). V podstate si treba uvedomiť, že je lacnejšia ako slovenská ročná diaľničná známka 😀 Dá sa kúpiť na hraniciach, na benzínových pumpách, elektronicky a vraj aj na pošte.
Prečo určite kúpiť švajčiarsku diaľničnú známku
Dôvod prečo si ju určite kúpiť je ten, že spleť ciest pri veľkomestách je naozaj chaotická a 2x sme omylom vybehli na diaľnicu. Kebyže sa to stane bez toho aby sme mali známku, pokuta by bola od 100 CHF + 40 CHF za samotnú diaľničnú známku. Takže pre psychický pokoj na cestách a minimalizovanie stresu ti ju naozaj radím kúpiť 😉
Tiež je dôležité myslieť na bezpečnosť a komfort. Lebo cestovať po tých “okresných” cestách, aj keď sú výrazne kvalitnejšie ako v SR, bolo celkovo veľmi únavné. Navyše treba dávať pozor na zvieratá a častým problémom boli aj úzke cesty.
My sme známku v skutočnosti nekupovali kvôli rýchlejšiemu presunu. Práve naopak v niekoľkých prípadoch sme sa diaľniciam zámerne vyhýbali aby sme videli viac z krajiny! My sme si diaľničnú známku kúpili zo špecifického dôvodu, a to preto, lebo sme mali v pláne spať v aute na diaľničných odpočívadlách. Nakoniec sme však spali na odpočívadle iba jeden krát.
Špeciálne tunelové poplatky
Ak cestujete lowcost, pokúste sa vyhnúť dvom šialene dlhým spoplatneným tunelom pri talianskej hranici. Na týchto úsekoch sa vyberá mýto a cena je všade uvedená inak. Cena sa líši od závislosti dňa, spôsobu zakúpenia, ročného obdobia, typu a váhy vozidla – proste, vybrať si správny lístok je zložitejšie ako porozumieť ženám počas menštruácie. Ide konkrétne o tunely Great St. Bernard Tunnel a Tunnel Munt la Schera.
Odpočívadlá a benzínové pumpy na diaľnici
Na diaľniciach vo Švajčiarsku nie sú čerpacie stanice, ale iba odpočívadlá. Kvôli tankovaniu treba zísť do okolitých dedín. Samozrejme platí že tie pumpy, ktoré sú najbližšie k diaľniciam majú o trošku vyššiu cenu pohonných hmôt.
Zarážajúce je už samotná absencia čerpacích staníc na diaľniciach ale aj fakt, že kvôli tomu na diaľniciach chýbajú aj sprchy. Fakt neviem čo v tomto prípade robia kamionisti… K dispozícií sú iba bezplatné toalety a väčšinou aj nejaká výlevka a kohútik s pitnou vodou. Dokonca na niektorých odpočívadlách v niektorých konkrétnych kantónoch (napr. Uri) môžeš stáť na odpočívadle len niekoľko hodín.
3. Ako to funguje s parkovaním vo Švajčiarsku
Za parkovanie sa vo Švajčiarsku platí takmer všade a nevyhneš sa tomu. Platí sa najmä na frekventovaných turistických miestach, na menej známych atrakciách sa väčšinou neplatí. No existujú spôsoby ako sa dá nejaké to euro ušetriť 😉 My sme za celý týždeň vo Švajčiarsku dali za parkovné okolo 50 €. Ak ťa téma parkovania vo Švajčiarku zaujíma, prejdi na článok: Všetko, čo treba vedieť o parkovaní vo Švajčiarsku.
Dúfam, že ti tento príspevok k tvojmu roadtripu po Švajčiarsku pomôže a verím, že si ho užiješ minimálne tak ako my, lebo táto krajina je naozaj úžasná 😉 Ak ťa zaujíma čo presne vo Švajčiarsku zažili za týždeň, môžeš sa inšpirovať v tomto článku: 20 úžasných miest, ktoré stihneš za týždňový roadtrip po Švajčiarsku 😉
2 thoughts to “Čo treba vedieť predtým ako si vo Švajčiarsku sadneš za volant”