Plagiátorstvo na Slovensku začína byť trendom nie len na vysokých školách, ale už aj pri kradnutí obsahu z cestovateľských blogov. Oslovili sme 15 slovenských travelblogerov s 8 otázkami na túto tému. Výsledky môžu byť pre niekoho prekvapivé.
Obsah:
- Čo je to plagiátorstvo
- Zopár nenápadných bodov ako sa jednoducho vyhnúť plagiátorstvu
- Dá sa to aj slušne. Aké alternatívy existujú?
- Výsledky prieskumu
Čo je to plagiátorstvo
V modernej dobe sa aj kradnutie prenieslo do digitálnej formy. Spôsobov ako kradnúť z pohodlia domova od počítača sú desiatky, možno stovky. Jednou z nich je aj kradnutie duševného vlastníctva, teda plagiátorstvo.
Plagiátorstvo je v podstate kradnutie, niečo ako keď prídete do obchodu a zoberiete to bez zaplatenia či opýtania sa len preto, že sa vám to páči alebo vám to vyhovuje. Je to kradnutie myšlienok a toho čo sa v podstate ukradnúť nedá, pokým to nepoložíte na papier.
Plagiátorstvo v travleblogoch? Prečo to JE PROBLÉM
Aj keď sa kopírovanie a vykrádanie obsahu na cestovateľských blogoch zdá byť banalitou, tento problém sa môže začať prehlbovať. Plagiátori strácajú zábrany a dostávajú sa aj do iných sfér. Až sa deje to, že existuje citačná mafia či písanie prác na objednávku. A to už začína vadiť viacerým.
Zopár nenápadných bodov ako sa jednoducho vyhnúť plagiátorstvu
- Špecializuj sa iba na jednu vec v ktorej si dobrý. Nemusíš písať o všetkom, to sa ani nedá. Čitatelia viac ocenia, keď má autor zameranie a je to niekto s kým sa stotožňujú. Práve písanie o všetkom zvádza k „inšpirovaniu sa“ na úkor iných a k tomu, že nemáš poriadne ‘vysortovanú’ svoju cieľovú skupinu, ktorá by sa k tebe pravidelne vracala.
- Zhodnoť prečo to vlastne robíš. Si niekomu týmto plagiátorstvom nápomocný? Ak nie, na čo tým míňaš čas? Nebolo by radšej lepšie ísť si von zahrať bedminton? 🙂
- Ak si si v predchádzajúcej otázke odpovedal, že si tým nápomocný sám sebe, lebo máš z toho nejaký finančný profit, tak si nemorálna a sebecká sviňa a potrebuješ odbornú pomoc.
- Nečítaj cudzie blogy ani články predtým ani počas toho ako tvoríš, aby ťa to nezvádzalo napísať niečo podobné.
- Svoje inšpirácie z ciest si zapisuj hneď ako ťa napadnú (ja používam aplikáciu Evernote), lebo položiť ich na papier zmysluplne o 2 týždne neskôr je takmer nemožné, čo opäť môže zvádzať k ‘odkukovaniu’.
- Hlavná myšlienka osobného (cestovateľského) blogu je zdieľať SVOJE skúsenosti a sprostredkovať tak svoj subjektívny dojem z cesty, ktoré môžu byť v konečnom dôsledku odlišné od toho tvojho.
- ak potrebuješ do svojho článku fotky používaj free fotobanky, respektíve hľadaj fotografie s označením ‘editorial’, teda na nekomerčné použitie.
Dá sa to aj slušne. Aké alternatívy existujú?
- Spolupráca
- Uvedenie zdroja alebo prelink na pôvodného autora textov ale aj fotografií
- S danou témou odkázať na inú stránku a viac sa tomu nevenovať (aj keď chápem, že toto nie je hlavným cieľom žiadneho webu)
Výsledky prieskumu
Oslovené cestovateľské blogy:
- Bez Mapy
- Bronco namiesto hotela
- Cestuj po svete
- Cestuj za menej
- Cestujeme za zážitkami
- Cestujemespolu
- Ivana Grešlíková
- Letenky za babku
- MatoVeve have gone mad
- Po vlastných
- SheMakesMeTravel
- Silvia Púchovská
- Slovak Traveler
- Street Food Hunters
- traveLiv
- TripLovers
1. Už ste niekedy objavili článok na internete veľmi nápadne podobný (až úplne skopírovaný, prípadne došlo k evidentnému kopírovaniu myšlienky alebo aspoň fráz, či častí textov) tomu Vášmu?
Na túto otázku odpovedalo áno 8 zo 16 oslovených respondentov, čo je 50% opýtaných. Ďalší 3 respondenti uviedli, že po publikovaní svojho obsahu sa na internet začali objavovať podobné články s rovnakým nápadom, pričom podotkli že išlo o niečo originálne. Nepovažujú to však za plagiátorstvo v pravom slova zmysle.
1 respondent uvádza, že vôbec nemá čas čítať cudzie cestovateľské blogy, preto nevie odpovedať na otázku. A tiež je dôležité podotknúť, že väčšina ľudí po navštívení nejakej destinácie už nemá dôvod klikať na články s obsahom danej témy. Tým pádom nemajú ako prísť na to, že ich obsah niekto „prebral.“ Niekoľko respondentov tiež dodáva, že na toto plagiátorstvo prišli len náhodou.
2. Koľkokrát sa Vám približne stalo, že ste našli svoj obsah (alebo veľmi nápadne podobný tomu Vášmu v akejkoľvek forme) na cudzom webe?
Hodnoty boli naozaj rôzne, najčastejšie sa pohybovali v hodnote do 5x. No aj tu sa našiel jeden extrém, kedy jeden s respondentov uviedol, že opakovane, už 10 -krát, našiel celý svoj článok skopírovaný na tom istom cudzom webe.
3. Stáva sa Vám, že tieto náznaky plagiátorstva opakovane nachádzate u tých istých “preudoautorov”?
Väčšina blogerov uviedla, že naozaj nemá čas lustrovať cudzie blogy aby zistili či to daná osoba nerobí pravidelne. Podľa výsledkov prieskumu ide o jednorazové aj opakované kradnutie obsahu v závislosti od konkrétneho webu.
Jeden respondent výslovne dodáva, že ide o komerčné weby, ktoré sa nehanbia publikovať cudzí obsah aj fotografie vo svojom mene. Ide o rýchloobrátkové časopisy s reklamnými panelmi po stranách, ktorým ide iba o kliknutie. Kvantita nie kvalita.
4. Akou formou daná osoba (osoby) kopírovala váš obsah/myšlienku
Prieskum medzi travel blogermi potvrdil, že plagiátori na základe originálneho článku najčastejšie píšu vlastný článok s podobnou formou. Tu by som rada podotkla, že skutočný autor to spozná aj keď je ten text prerobený. Nad napísaním originálneho článku strávim aj niekoľko hodín a keď niekto len zmení slovosled alebo preberie tie najoriginálnejšie frázy skutočný autor si to všimne.
3 blogeri sa stretli s tým, že celý svoj článok našli na cudzom webe bez toho aby ich daný administrátor oslovil o spoluprácu alebo minimálne odkázal na ich web. Rovnako 3 blogeri spomínajú, že sa stretávajú so svojimi vlastnými fotografiami na cudzích weboch (aj komerčných). Opäť bez linku či oslovenia pôvodného autora.
Takou pikoškou bolo keď sme my naše články objavili na zahraničnom webe, preložené cez Google Translator. Nakoľko však píšem niekedy aj s použitím slangu či vlastných skomolenín, ktoré prekladač nedokáže preložiť vie to byť dosť nečitateľné 😀
5. Oslovili ste danú osobu (osoby) a riešili tento problém?
Na túto otázku odpovedalo 8 respondentov, ktorí v minulosti objavili svoj obsah na cudzom webe. Je pozitívne, že väčšine travel blogerom toto plagiátorstvo nie je ľahostajné a daný problém riešili.
6. Ak áno, ako formou ste to riešili?
Väčšina travel blogerov tento problém riešila prostredníctvom emailu alebo inou formou správy. Len jeden respondent uviedol že danej osobne telefonoval a jeden, že jej napísal komentár k článku.
Akosi mi z toho vyplýva, že sme málo asertívny ale na druhej strane, o priamu konfrontáciu s mentálnym odpadom asi nikto nestojí…
7. Ak ste tento problém riešili došlo z druhej strany k nejakej spätnej väzbe?
Respondenti mali možnosť vybrať viacero odpovedí, nakoľko vykrádanie obsahu sa mohlo opakovať na viacerých weboch. Najčastejšie bola akákoľvek snaha originálneho autora o vyriešenie tohto problému odignorovaná (4x), prípadne sa plagiátor začal vykrúcať (3x).
Čo je však veľmi povzbudzujúce je zistenie, že v prípade 3 blogerov sa daná vec pohla a daná osoba vykonala nápravu alebo stiahla obsah. A čo je priam neuveriteľné, tak aspoň jeden bloger mal skúsenosť s tým, že sa mu daná osoba aj ospravedlnila 🙂
8. Podarilo sa Vám vo finále aspoň raz vyriešiť daný problém s kopírovaním Vášho obsahu na inom webe?
Výsledok tejto otázky vyzerá veľmi pozitívne, avšak netreba zabudnúť, že niektorým travel blogerom je obsah na webe vykrádaný s istou pravidelnosťou a otázka je formovaná len na jednorazový výsledok.
To čo si treba zobrať z výsledku tejto otázky je, že má zmysel tento problém riešiť 🙂
9. Ak chceš napísať niečo k tejto téme a nebolo to zahrnuté v otázkach, môžeš tak urobiť tu
-
- Jeden z respondentov dodáva, že aj napriek ústnej dohode s redaktorom neboli dodržané všetky dohody.
- Niekoľko blogerov na záver dodáva, že nemajú kapacity na to sledovať ostatné médiá a teda nemajú šancu prísť na tento problém.
- Dvaja respondenti uvádzajú, že sa to deje tesne po publikovaní ich článkov na vlastnom webe:
- „Stáva sa, že sme niekedy krátko po našom článku videli niečo podobné aj inde. Nehovorím, že naše vety, myšlienky ale nápad.“
- „Nám sa deje bežne, že nám kopírujú obsah. Často fotografie. Tie používajú aj spoločnosti na reklamný obsah. Ďalej naše nápady často kopírujú portály ako XXX, YYY a podobne. Čírou náhodou väčšinou 1-2 dni po našom článku majú takmer totožné témy.”
- Jeden respondent uvádza že „až tak mu to nevadí.“ Podotýkam, táto osoba to riešila a vyriešila a ako jediná dostala ospravedlnenie.
Možno dokáže ukradnúť článok alebo text, ale nedokážeš ukradnúť radosť, ktorú sme v cestovaní a na výletoch zažili a ktorú nám cestovanie prinieslo 😉