Krajinou skalnatých útvarov a malebných domčekov

Do skalného mesta Adršpach sme sa vybrali hneď zrána aby sme sa vyhli davom turistov a mohli si v pokoji pofotiť všetko čo chceli. Žiaľ, české cesty sa nám v tom pokúšali zabrániť.

Skalné mesto Adršpach

Obsah:

Do Adršpachu sme sa museli vybrať asi hodinovou obchádzkou. To nás spočiatku nahnevalo, ale na oplátku sa nám to vrátilo keď sme prechádzali krásnou krajinou plnou strání a drevených domčekov 🙂

Parkovné a vstupné do Adršpachu

Hneď po príchode do Adršpachu od nás pýtajú 100 Kčs (4€) za parkovné. Iné miesto sme ani nehľadali a dobre, že sme sa ani nezdržiavali, lebo pri našom odchode o cca 15-tej boli na parkoviskách kolóny áut do Adršpachu. Od parkoviska je to k vstupu do Skalného mesta asi ešte 200 metrov, kde si v dvoch stánkoch vieš kúpiť vstupné.

Ceny vstupeniek do Skalného mesta Adršpach

My sme prišli ráno po 9-tej, takže sme nemali problém ani s parkovaním ani s davmi turistov. Pri vstupe sme dostali do rúk mapu a zamestnankyňa areálu nám odporučila ako najefektívnejšie prejsť Skalným mestom 🙂

Skalné mesto Adršpach
V Skalnom meste sa bolo stále na čo pozerať

Ako sme prešli Skalné mesto

Celú prehliadku sme si rozdelili na dve časti, medzi ktorou sme si dali obed pri bufetoch na parkovisku. Do areálu sa môžeš v priebehu dňa vrátiť aj viac krát, stačí sa preukázať platnou vstupenkou.

Na videu nižšie je vidno náš prechod najužším miestom, tzv. Myšou dírou 🙂

Prvé kolo sme začali najzákladnejším okruhom po zelenej trase o 9-tej ráno a trvalo nám skoro dve hodiny 😀 jeho dĺžka je pritom len 3 km. Ale využili sme fakt, že tam skoro nikto nebol a do sýtosti sme sa pokochali 😉 Malý okruh okolo jazierka sme si odpustili, a boli sme tomu radi! Pri našom odchode z areálu asi o 11-tej už pri pokladniach stáli rady turistov.

Skalné mesto Adršpach mapa najkrajšej trasy
Naša prvá trasa v Skalnom meste – po zelenej trase (označená na obrázku hrubou červenou) ★ Dĺžka: 3,19 km ★ Čas: 01:51:33

Po obede sme sa rozhodli pre túru, kedy sme museli opäť prejsť polovicu pôvodnej zelenej trasy, ktorú sme absolvovali už ráno. Ale teraz s množstvom turistov a dokonca aj businessmanov v lakovkách a s kravatami 😀

Skalné mesto Adršpach mapa trasy cez rašelinisko
Naša druhá trasa v Skalnom meste – Po zelenej, žltej, modrej (označená na obrázku hrubou červenou) a naspäť vlakom ★ Dĺžka: 5,07 km ★ Čas: 01:39:25

Ako vidno na fotke nižšie, okolo obeda sa sem neoplatí chodiť, pretože si tú krásu neužijete naplno.

Skalné mesto Adršpach s turistami a bez turistov
nájdi 100 rozdielov 😉 ★ Fotka hore je vznikla o 9:54 ★ No a fotka dole je o 12:26

Pri vodopádoch sme odbočili na žltú trasu. Kebyže tam nie je taká rada tak si odbehneme aj na lodičky za 50 Kčs. Na žltej sme sa ešte chvíľu kráčali pomedzi pieskovce, hore dole po rebríkoch, až sme sa dostali k rašelinisku. Nikdy som netušila, že prechádzka rašeliniskom môže tak očariť :3

Rašelinisko v Adršpachu
Krásna prechádzka rašeliniskom (časť žltej trasy)

Na záver sme vyšli na záchytnom parkovisku pri obci Teplice nad Metují z kadiaľ sme sa vláčikom odviezli späť k nášmu parkovisku. Táto trasa nám celkovo zabrala 1,5 hodiny (rozpis kedy chodí vláčik).

Nedotknutá príroda v rašelinisku (časť žltej trasy)

V ten istý deň sme chceli navštíviť aj Broumovské stěny, takže sme vynechali odbočku na Teplické skály (na mape vyššie je to modrá trasa, pod žltou). Táto odbočka by mala trvať približne 2,5 hodiny pričom je tu množstvo stúpaní. Preto ak chceš naozaj vidieť všetko a bez stresov, nechajte si na Adršpach kľudne aj celý deň 😉

Broumovské stěny alebo malý český Angkor Wat?

Prvé čo nás potešilo bolo parkovisko Kaple Hvězda, ktoré bolo zadarmo a málo ľudí v okolí. Aj keď to plánujeme až o rok a v Angkore sme ešte neboli, bolo to prvé čo nám obom skrslo v hlavách.

Kaple Hvězda v Broumovských stěnách
Parkovisko Kaple Hvězda, začiatočný bod v Broumovských stěnách

Kamenné sochy či pieskovce obrastené machom na nás naozaj zapôsobili. Ja pre mňa nepochopiteľné ako ľudia môžu chodiť do Adršpachu a obísť pritom Broumovské stěny keď sú od seba vzdialené len 20 km.

Osobne sa mi páčili rovnako ako Adršpach, možno o trošku viac, keďže tu bolo menej ľudí a prešli sme tam len 2,37 km a to sme videli len zlomok zo všetkého. Môžem iba odporúčať 😉

Turistika v Broumovských stěnách
Broumovské stěny – krásne uličky bez ľudí
Broumovské stěny, výhľad z Skalní divadlo nad Kovářovou roklí
Broumovské stěny – nádherný výhľad z miesta “Skalní divadlo nad Kovářovou roklí”
Broumovské stěny turistika
Broumovské stěny – kto vie, kedy spadne?!

Už teraz viem, že sa na obe miesta chcem ešte niekedy vrátiť ❤

Český ráj – Hruboskalsko

Počasie nám zmenilo plány a namiesto túry na prameň Labe sme sa kvôli dažďu presunuli o zanedbateľných 60 km na juhozápad do Českého ráje, kde bola lepšia predpoveď. Popravde, asi to nebol najlepší nápad, lebo v piaty deň cesty sme už mali tých pieskovcov plné nielen topánky, ale aj zuby 🙂

Zámok Hrubá Skála, Hruboskalsko, Český ráj
Zámok Hrubá Skála

Auto sme zaparkovali pri obci Hrubá Skála a vyhli sa tak plateniu parkovného pri zámku. Zámok Hrubá Skála je naozaj očarujúci, preto odporúčam zakúpiť si vstupenku aspoň na obhliadku nádvoria len za 20 Kčs, s obhliadkou interiéru za 50 Kčs.

Opustený action park v rámci areálu zámku Hrubá skála

Okruh je dlhý 6 km, pričom na druhej strane je hrad Valdštejn, ktorý sa dá tiež navštíviť. Turistické značenie je doplnené aj náučným chodníkom a detským návštevníkom približuje ekosystém lesa 🙂

Hrad Valdštejn, Hruboskalsko, Český ráj
Hrad Valdštejn
Turistika v Hruboskalsku, Český ráj
V Českom raji sú naozaj krásne výhľady

Bola tam rodinka s malým asi 8-ročným synom, ktorému pri jednej z náučných tabulí vysvetľovali, čo robí lykožrút s drevom. Ten sa zamyslel a len skonštatoval: Hmm, to je ale lump! 😀

Umelecké dielo lykožrúta, Český ráj
Umelecké dielo lykožrúta
Pomník s drevenou postavou starého muža neďaleko zámku Hrubá skála, Český ráj
Pomník s drevenou postavou starého muža neďaleko zámku Hrubá skála