Stručný sprievodca Angkor Wat komplexom

Angkor Wat mnohí poznajú vďaka filmu Tomb Raider, no niektorí o ňom snívali ešte dávno predtým, než tento film natočili 😉

Obsah

Cesta za splnením detského sna nezačína najlepšie

Z Krabi sme sa plánovali presunúť do kambodžského Siem Reapu v priebehu jedného dňa. Najprv letecky do Bangkoku a odtiaľ autobusom. Netušíme či pri nás stál Boh alebo Budha ale nejako sa nám to podarilo. Na ubytovanie sme prišli ešte pre polnocou kedy ešte fungovala recepcia. Samozrejme neobišlo sa to bez toho aby sme sa nenechali obrať o peniaze na hraniciach a s našou nešikovnosťou aj v Poipete hneď za hranicami. Celkovo nás vstup do “Scambodie” stál každého okolo 4€ navyše. Nie je to tragická suma ale ide o princíp.

Siem Reap

Mierime k tomu najslávnejšiemu čo Kambodža ponúka a tým je Angkorský chrámový komplex. Veľa ubytovacích možností ale aj barov, reštaurácii a obchodov ponúka mesto Siem Reap, ktoré je od samotného Angkor Watu vzdialené len 6 kilometrov. Ponuka suvenírov, masáži a jedla je najpestrejšia práve v tomto kambodžskom meste. Pre mnohých turistov je to jediné miesto v Kambodži, ktoré navštívia.

Kto by mal chuť, nech sa páči. Asi lepšie ako chrobáky a pavúky, ktoré sú v Kambodži tiež súčasťou jedálnička
Večer to tu slušne žije, dokonca nám každý večer tuk tukári ponúkali marihuanu
Najlepšie jedlá aké sme v Kambodži jedli bolo v Red Angkor Restaurant. Veľké porcie, dobrá cena, príjemná obsluha, aj sme sa čo to po kmérsky naučili 🙂
Chlapec varil s takým nasadením, že mu vždy polovica jedla odletela z panvice
V Kambodži sa o malé deti veľakrát starajú počas svojej práce (schválne, či ho nájdeš na fotke)

Lístky do Angkor Wat komplexu

Pred samotným vstupom do areálu chrámov si treba zakúpiť nie práve najlacnejší lístok. Ich ceny sa skokovo zvyšovali vo februári 2017. Kambodžská vláda sa vtedy veľmi obávala, či sa tým výrazne nezníži počet turistov v krajine. Aj napriek tomuto obrovskému nárastu ceny počet turistov každoročne narastá. Pre zaujímavosť, v roku 1993 navštívilo Angkorský komplex iba 7 650 návštevníkov, teraz je to už vyše 2,5 milióna turistov ročne. Zo Slovenska je to každý rok približne 2000 a z Českej republiky 4000 návštevníkov.

• 1 dňový lístok – 37 USD
  • 3 dňový lístok – 62 USD (dá sa využiť 3 dni v rámci jedného týždňa)
  • 7 dňový lístok – 72 USD (dá sa využiť 7 dní v rámci jedného mesiaca)

V Siem Reape myslia trochu pokrokovejšie ako v iných častiach krajiny. Preto sa lístky nedajú kúpiť priamo pri vstupe do chrámov ale treba využiť tuk tuk a ísť ich kúpiť k predajni lístkov pri Angkor Panoráma Museum. Pokladni je tam naozaj veľa, preto sa netreba báť, že budete v rade trčať dlho. Ako bonus je tu možnosť platby kartou bez poplatku 😉

Pri kupovaní lístka si vás odfotia a vašu fotku si budú strážnici v ružových košieľkach porovnávať pri každom vstupe do areálu ale aj chrámu. Počas high season ich kontrolujú aj pri tých najmenších chrámoch. Pri kúpe lístka si dobre zvážte koľko dní budete potrebovať, lebo predĺžiť sa nedajú!

Ráno k predajni lístkov vedie poriadna kolóna, lístky je lepšie kupovať deň vopred

Výhodou viacdňových lístkov je, že si medzi jednotlivé dni kedy navštívite Angkorský komplex urobíte aj iný program (netreba ich využiť hneď naraz 3 dni v rade). Napríklad návštevu jazera Tonlé Sap, Silk farm, vodopády v národnom parku Kulen alebo si len tak užiť v meste masáže a oddychovať. Podrobnejšie informácie sa dočítaš nižšie.

My sme zvolili 3 dňový lístok ale môžem povedať, že ešte jeden deň by sa nám hodil.

Doprava v Angkor Wat komplexe

Možností je celé spektrum. Treba však počítať s tým že Angkorský komplex chrámov je naozaj veľký a tomu prispôsobiť aj svoje schopnosti. Osobne obdivujem tých čo si zoberú za 2 USD bicykel a idú na ňom. Počas našej návštevy sme videli aj takých ktorí večer zistili, že nevládzu a boli ešte dobrý kus od mesta.

Veľa turistov preferuje tuk tuk, malý okruh ich tak vyjde na 15 USD a veľký okruh 25 USD. Osobne by som preferoval skúter. V meste sa dá požičať za 10 USD na deň. My sme mali k dispozícii auto. Naša kamarátka tu dočasne žije a sprevádzala nás po celú dobu čo sme boli v Kambodži.

Cestou sme stretli aj jedného šialenca z Ruska. Kúpil si jednodňový lístok a išiel malý okruh pešo (je to približne 30 km). Takže aj to sa dá. Veľa z toho asi nemal lebo chrámy obdivoval iba od cesty aby to stihol. Ale doma môže povedať, že videl Angkor Wat.

Najväčšia výhoda auta – klíma
Veľa ľudí využíva tuk tuk ako formu dopravy po Angkor Wat komplexe

Východ slnka nad Angkor Watom je lotéria

Na východ slnka nad Angkor Watom treba mať naozaj šťastie. Okrem otravných predavačov a množstva čínskych turistov nás sklamalo, že samotný východ nebol vôbec nijak úchvatný v daný deň. Mali sme zamračené a slnko bolo schované za oblakmi. Pre naozaj pekný východ slnka treba mať aspoň priaznivú predpoveď počasia a byť na mieste už o 5:00 a zaručiť si tak najlepšie prvé rady.

Slnko sa pred nami skrýva, väčšina turistov ho fotografuje od severného jazera

Západ slnka chodí pozorovať väčšina turistov z Prae Roup Temple ale popravde je dosť o ničom. V pozadí nie je žiaden chrám (ako to býva napríklad v Bagane) a slnko pokojne zapadne nad lesom. Čítal som, že pekný západ slnka je aj z východnej strany Angkor Watu ale žiaľ sme nemali čas to overiť.

Západ slnka z Prae Roup Temple
Západy slnka budú s tebou sledovať desiatky ďalších turistov, takže netreba čakať extra romantiku (a východy slnka sú ešte horšie)

Dojmy z Angkorských komplexov

Názov Angkor Wat v preklade znamená “Mestský chrám” ale jeho pôvodný názov nie je známy. Aj keď nebol tým najlepším čo sme počas týchto troch dní videli, patrí mu náš obrovský obdiv za perfektné prevedenie klasickej khmérskej architektúry. Nedostali sme sa až na najvyššie poschodie chrámu lebo tu funguje iba jedno strmé schodisko, kde bola rada plná čínskych turistov.

Tajne sme dúfali, že sa rozprší z blížiacich sa mrakov a táto rada sa rozpŕchne. Začalo pršať, obrovská rada v momente zmizla, ale čo sme nečakali je, že zavreli celé schodisko z bezpečnostných dôvodov. Z toho vyplýva, náš 3-dňový lístok proste nestačí 🙂

Janka si splnila detský sen. O návšteve Angkor Watu snívala od 9-tich 🙂
Strmé schody symbolizujú ťažký život Kmérov a ich cestu do nebies
Pre turistov sú schody príliš strmé a veľa ľudí z nich spadlo. Urobili preto schodisko, ale len jedno
Vidieť budhistických mníchov v Kambodži je rarita
Mladý mních v Angkor Wate

Chrám Bayon je súčasťou pôvodného mesta Angkor Thom v preklade “Veľké mesto.” Pri jeho výstavbe sa viac dbalo na kvalitu než na kvantitu. Nie je až taký veľký ale jeho prevedenie je viac než fascinujúce.

Pri výstavbe Bayonu sa dbalo viac na kvalitu prevedenia
Tváre v Bayone hľadia na všetky štyri svetové strany
Na prechádzke chodbami Bayonu
Reliéfy obkolesujú celý Bayon

Hlbšie v lese za Bayonom sa nachádza chrám Baphuon, ktorý pripomína skôr pyramídu.

Prekvapením bolo, že stavby nemajú takmer žiadne interiéry
Pohľad z chrámu Baphuon

Určite sa zastavte aj na Terrace of the Elephants. Remeselníci sa tu museli poriadne vyhrať s niečím tak pohľadným, preto sa neponáhľajte ale obdivujte.

My sme natrafili aj na schovanú časť za múrom
Absary, tanečnice tancujúce pre bohov

Osobne najviac sa nám páčil chrám Preah Khan, severne od Angkor Thom. Nejakým šťastím bol práve vtedy prázdnejší a silno konkuroval slávnejšiemu Ta Prohm.

Ideálne miesto na fotenie svadobných portrétov 😉
Stromy v chráme Preah Khan
V chráme Preah Khan
Moja sestra sa ma cez Skype pýtala, že prečo som bosý a ja som povedal, že len tak, kvôli fotke 🙂 Mám na sebe tradičnú sukňu longyi pre mužov, ešte z Mjanmarska
V Angkorských chrámoch je veľmi málo sôch Budhu

Chráme Ta Prohm je preslávený kvôli filmu Tom Rider, zároveň je doslova pohltený prírodou. V hlavnej časti chrámu funguje iba jeden smer prehliadky. Väčšina turistov absolvuje iba ten a ich tuk tukár ich počká na druhej strane chrámu. Ja však odporúčam vrátiť sa späť po južnej strane chrámu, na ktorú naďabí naozaj len hŕstka turistov. My sme sa na ňu dostali len náhodou a bola to najlepšia časť prehliadky 🙂

Pred vstupom do chrámu Ta Prohm
Príroda ho pohltila. Alebo sa hrá na schovávačku?

V “mŕtvej vetve” chrámu Ta Prohm

Niektoré z preslávených zarastených dverí z filmu Tomb Raider
Naživo to samozrejme nie je takéto ideálne a na peknú fotku bez turistov si treba počkať

V malom chráme Ta Som môžete pozorovať ako tu doslova žijú ľudia. Nás prekvapí ako tu pobehujú deti a posedávajú po chráme a jedia ryžu zo sáčku rukami, matka tu kojila malé, starší synovia maľovali obrazy a predávali suveníry a nejaký muž opravoval časť chatrče a ponúkal nám kukuricu.

V chrámoch a okolí žijú ľudia. Deti sa chodievajú kúpať a hrať do vodných nádrží
Fotenie svadobných portrétov v Angkorských chrámoch je pre Kmérov samozrejmosť. Vstupné majú zadarmo
Zadná strana chrámu Ta Som
Deti chodia na bicykloch do školy naprieč celému komplexu 🙂

Najznámejšie chrámy si už prešli rekonštrukciou. V niektorých prípadoch veľmi výrazne zasahujú do pôvodného vzhľadu objektov a pri niektorých chrámoch vidno aj meracie zariadenia, ktoré monitorujú stav poškodeného objektu.

Na druhej strane je zarážajúce, že sa tu neriadia pravidlami pamiatkárstva tak ako u nás v Európe. Napríklad zásada odlíšenia nového od starého, z ktorej vyplýva, že bežný človek by mal jednoducho odlíšiť pôvodný objekt od zrekonštruovanej časti. V Angkorských chrámoch sa ale snažia o pravý opak. Chcú aby mal bežný turista pocit, že chodí po pôvodnej stavbe. Pri mnohých vstupoch do chrámu sa nachádzajú tabule s fotografiami, ktoré zobrazujú stav pamiatky pred a po rekonštrukcii. Rozdiely sú obrovské, no my máme pocit, že sa prechádzame po pôvodnej stavbe. Ostatné zásady ochrany a obnovy pamiatok sú v norme aj s tými európskymi ale táto konkrétna zavádza turistov.

Pri rekonštrukcii chrámu
Pri výrobe “nového chrámu”
Trhlinometre na chráme Ta Prohm monitorujú rozširovanie trhliny na poškodenom objekte
Táto časť chrámu bola tri mesiace pred vytvorením tejto fotografie iba hromadou kameňov

Čo ďalšie ponúka okolie Siem Reapu?

V okolí mesta sa nachádzajú aj iné zaujímavosti ako len chrámový komplex. Tieto aktivity je vhodné zaradiť do svojho programu, ak ste sa rozhodli pre viacdňový lístok a nechcete sa “uchrámovať” 3-7 dní v kuse 😉

Nás zaujala farma na výrobu hodvábu (Angkor Silk Farm) kde nás posprevádzal miestny Kmér a ukázal nám ako sa spracúva a vyrába hodváb. Návšteva nám zabrala približne hodinu a vstupné je zadamo.

Červíky Priadky morušovej
Získavanie materiálu pre hodváb

Pre milovníkov prírody je tu vodopád v národnom parku Kulen. Vstupné je ale premrštených 20 USD, preto sme sa rozhodli toto miesto nenavštíviť.

Za návštevu určite stojí jazero Tonlé Sap, kde si môžete zoznámiť s tým ako tu ľudia žijú na jazere. Ceny výletov sa tiež pohybujú okolo 20 USD. V tomto prípade ale naozaj je čo pozerať. My sme to žiaľ nestihli lebo sme šli navštíviť miesto spojené s prácou našej sprievodkyne.

Ako dlho sa zdržat v Siem Reape?

Podľa mňa, keď ste sa sem už trepali cez polku zemegule, tak Angkorský chrámový komplex si zaslúži minimálne tri dni vašej pozornosti. My sme si zakúpili 3 dňový lístok, ale vôbec sme nestihli navštíviť okolité chrámy. Keď zoberieme do úvahy, že 7 dňový lístok stojí len o 10 USD viac, nie je to zlá investícia. Samotné mesto ponúka veľa aktivít a ostatné výlety do okolia sú tiež na zváženie 😉

Stačí vykročiť za novým dobrodružstvom

Ako sme dostali do rozpakov kmérsku rodinu

V Thajsku sme si kúpili najgeniálnejší vynález na zabíjanie komárov. Malú “pingpongovú raketku”, ktorú sme z ruky nepustili po celú dobu odkedy sme odišli z Thajska. Tento zabijak pri strete s komárom hlasno zapraská a komára úplne zabije elektrickým prúdom. Po príchode do Kambodže ju bolo naozaj treba.

Na našom ubytovaní v Siem Reape tiež. Obzvlášť na raňajkách kde bolo komárov nespočetné množstvo a furt sme sa museli ošívať. Tak sme to tam proste vykynožili. Komáre padali ako na vojnovom poli 🙂

Elektrická lapanka na komáre, navyše nabíjateľná cez USB 🙂

To sme ešte nevedeli na čo sme si zarobili. Pani domáca sa na nás pozvyšok pobytu ani raz neusmiala. Dokonca prikázala svojej malej dcérke, aby vyzabíjala všetky komáre (podobnou, ale väčšou raketou), aby sme my nemuseli pri raňajkách rušiť všetkých návštevníkov. Keď sme na ďalší deň chceli natočiť video ako nám komáre vyletúvajú z tenisiek a my ich zabíjame, tak “pinpongová raketka” už nefungovala. Domáca pani ju prekliala!

Na záver by sme vám radi odporučili jeden krátky prehľadný článok o Kambodži TOP 10 zážitkov, ktoré ponúka len Kambodža, kde je pekne zhrnuté, čo určite netreba vynechať v tejto jedinečnej krajine.