Maramureș, drevené kráľovstvo

V deň vysvedčenia nakladáme naše „terénne“ Fiat Punto a vyrážame na približne 3000 kilometrový okruh Rumunskom bez klimatizácie.

Satului open air muzeum, Rumunsko, Maramures

Obsah:

Nečakane to ide veľmi dobre, až pokiaľ sme nedošli k budapeštianskemu obchvatu, kde sme strávili niekoľko hodín. Podľa odporúčaní aplikácie Waze sme pri prvej možnosti zišli z obchvatu a bleskovo preleteli centrum Budapešte, ktorému sme sa tak veľmi chceli vyhnúť. Takže za prvý deň sme prešli smiešnych 260 km.

Miesta, ktoré chceme v Rumunsku navštíviť sú roztrúsené po severe a v centre krajiny. Vyzerá to tak, že počas 10 dní, ktoré strávime na cestách, budeme každý deň spať v inom kempe.

Kempovanie v rumunskom kempe Babou Maramureș
V Rumunsku je veľa túlavých psov, tento chcel iba zo slušnosti večerať s nami 🙂

Čo treba vedieť pred návštevou Rumunska?

• je členom Európskej Únie
  • nepatrí do schengenského priestoru a na hraniciach sa musíš preukázať platným občianskym preukazom alebo cestovným pasom
  • majú vlastnú menu – rumunský lei alebo leu (RON)
  • oproti Slovensku je tu časový posun -1 hodina
  • platba kartou nie je samozrejmosť – dá sa platiť v hoteloch (nie kempoch), supermarketoch a na pumpách, niekedy v reštauráciách
  • označenie palív na čerpacích staniciach je iné ako v SR (E5, E10 …)
  • Rumunsko je naozaj obrovské a presuny trvajú dlhšie ako sa zdá z mapy
  • väčšinu vecí, ktorú môžeš vidieť v Rumunsku môžeš vidieť aj na Slovensku. Naše krajiny sú si veľmi podobné – kultúrne aj reliéfom
  • percento rómskych obyvateľov v Rumunsku je približne rovnaké ako na Slovensku
  • diaľničná známka stojí 3 € na týždeň, 7 € na mesiac
  • diaľnic v Rumunsku je pomenej, väčšina sa nachádza v okolí hlavného mesta Bukurešť a zopár kratších úsekov v centre krajiny, ktorá je turisticky zaujímavá
Rumunské sušené kvety
V rumunských farbách

Čo sa dá vidieť v regióne Maramureș

#1 Baia Mare

Maramurešská župa je banský región, ktorého hlavným mestom je Baia Mare, v doslovnom preklade Veľká baňa. Mesto je známe náleziskami rúd a drahých kovov, ale aj banskou haváriou z roku 2000, kedy sa po silných dažďoch pretrhla hrádza odkaliska s obsahom jedovatého kyanidu.

V centre Baia Mare sa nachádza Stephen’s Tower, na ktorú sme sa chceli ísť pozrieť. Ale parkovací systém v Baia Mare funguje na SMSky (čo je super), ale sú použiteľné iba s rumunskou SIM kartou a rumunskou ŠPZkou. Nakoniec sme zistili, že parkovné bolo zadarmo lebo bol víkend… 😅

Parkovanie v Rumunsku a komická situácia
Pokus zaplatiť parkovné v Rumunsku za pomoci QR kódu

Bohaté banské nálezy podmienili vznik mineralogického múzea, v ktorom sa nachádzajú vzorky iba z Maramurešskej župy. Výstava minerálov je dostupná za veľmi nízky poplatok a to len 8 lei (1,68 €) pre dospelého, čo Milan využil aspoň na návštevu toalety, alebo 4 lei (0,84 €) pre študenta.

V Baia Mare sa nachádza aj prenádherné Satului open air muzeum. Je maličké a obeháš ho asi za hodinu. Počas našej návštevy sme tu nestretli žiadnych turistov iba dva svadobné páry, ktoré si toto miesto vybrali na portrétne fotenie. Nachádza sa tu aj úplne čarovná hojdačka ktorú musíš vyskúšať! Vrchná časť open air múzea je ťažšie dostupná a neupravená. Vstupné je 5 lei (1€), študent 3 lei (0,60 €).

Čarovná hojdačka v Satului open air muzeum, Rumunsko
Čarovná hojdačka v Open Air múzeu

POZOR! Satului open air múzeum je najkrajšie počas západu slnka, ale zatvárajú o 18:00 rumunského času. O 17:46 na nás SBS-kar s autom začal vytrubovať, že máme ísť von. Janka mu pri vchode ešte arogantne ukázala že je len 17:48 a vynadala do sovietskych tradícií. A potom sme zistili, že v Rumunsku sú o hodinu popredu oproti Slovensku, takže bolo už 18:48. Potom sme si uvedomili, že aj z mineralogického múzea sme odchádzali až 20 minút po záverečnej. Stáva sa 🙂

Satului open air muzeum a interiér starého domu
Rovnaké ako u nás no stále krásne 🙂

#2 Drevené kostolíky

Drevených kostolíkov v Maramurešskej župe je toľko, že ich ani nebudeš chcieť vidieť všetky. Niektoré dedinky majú aj tri. Oproti našim slovenským dreveným kostolíkom z východného Slovenska sú tieto skoro všetky „na jedno kopyto.“ Všetky majú rovnakú vysokú štíhlu strechu, veže s gotickým podtónom a po návšteve štvrtého sme mali pocit, že už by aj stačilo.

Kostolíky, ktoré sa nachádzajú priamo pri hlavnej ceste väčšinou nemajú parkovisko. Tie zašitejšie majú väčšinou jedno až dve parkovacie miesta. Turistov sme tu napočítali nula takže o parking sa báť nemusíš 😉

Strašidelný drevený kostolík v dedinke Deseşti, Maramures
Strašidelný drevený kostolík v dedinke Deseşti

Zoznam dedín kde nájdeš drevené kostolíky:

Baia Sprie – veľký a vynovený, obnovou prišiel o svoje tajomné čaro, dá sa parkovať hneď oproti na parkovisku potravín
Deseşti – jeden s cintorínom ďalej od cesty, má svoju tajomnú atmosféru a dá sa parkovať; druhý je pri ceste a nedá sa parkovať
Hărniceşti – pri hlavnej ceste, nedá sa parkovať
Sârbi
Seini
Tisa

Drevené rumunské brány
Brány do domov aj kostolov sú rezbárskymi umením

#3 Breb camping

To najkrajšie čo sme v Rumunsku videli a zažili bola atmosféra v kempe Babou Maramureș v dedinke Breb. Do kempu sa ťažko dostať kvôli príjazdovej „ceste,“ no ak máte vyšší podvozok stojí to za to!

Babou Maramureș, najkrajší kemp v Rumunsku
Babou Maramureș, najkrajší kemp v mojom živote 🙂
Robenie palaciniek v rumunskom kempe Babou Maramureș
Dobré ráno Maramureș, palacinky budú čoskoro hotové 😘

#4 Cimitirul Visel (Veselý cintorín)

Veselý cintorín sa nachádza v dedinke Sapanta, úplne na severe neďaleko ukrajinských hraníc. Cintorín je zaujímavý tým, že za tu nachádzajú zábavné epitafy na drevených náhrobkoch ľudí ktorí tu žili. Žiaľ, všetky v rumunštine. Zasmiali sme sa maximálne na obrázku kde sa žena “hádzala pod auto” – úžerníčka.

Súčasne je Cimitirul Visel asi najnavštevovanejšie miesto regiónu Maramureș. Je tu veľa turistov a nachádza sa tu veľa stánkov. Parkovné začína na 5 lei (1€) a je len tak voľne roztrúsené popri ceste a stánkoch. Vstupné je 5 lei (1€) alebo študenti 4lei (0,8€).

Pomníky na veselom cintoríne Cimitirul Visel, Rumunsko, Maramures
Veselý cintorín je známy pedantnou rezbárskou prácou. Tie najdrahšie stoja okolo 1000 €

#5 Autentický ľudia

Severné Rumunsko je plne tradícii a jednou z nich je chodenie do kostola v sviatočnom kroji.

Veľmi autentický sú aj postarší, typicky pupkatí, chlapi. Ich najväčšou schopnosťou je zaparkovať auto priamo na ceste. Preto sme zaviedli nové príslovie: Odparkovaný na Rumuna.

Tradičné rumunské kroje
Prekukol ma 🙂

Veľmi milé nám prišlo ako starší ľudia vysedávajú na lavičkách pred bránkami svojich domov a sledujú okolie. Mladých bolo sotva niekedy vidieť, čo svedčí o tom, že všetko mladé odišlo za prácou.

Starý pán vysedáva pred tradičnou drevenou rumunskou bránou, v oblasti Maramures
Starí ľudia si len tak vysedávajú pred domom

#6 Bârsana Monastery

Drevený kláštorový komplex v obci Bârsana je prístupný verejnosti bezplatne. Kláštor v Bârsane je dôkazom toho, že región Muramares má okrem vzácnych kovov aj bohatú rezbársku tradíciu. Komplex nie je veľký, na jeho návštevu postačuje približne jedna hodina, lebo interiéry sú pre bežnú verejnosť uzavreté.

Drevené kostolíky v Bârsana Monastery, Maramures
Bârsana Monastery je jedno z najnavštevovanejších miest v regióne Maramureș
Alpská architektúra v Bârsana Monastery, Maramures
Alpská architektúra v rumunskom prevedení?

#7 Mocăniţa, trenul amintirilor

Mocăniţa je parná lokomotíva, ktorá bola oživená pre cestovný ruch a sprevádza turistov maramurešskymi lesmi. Nástupná stanica je v dedinke Vişeu de Sus. Výlet lokomotívou je celodenná aktivita. Vlak odchádza o 9:00 ráno do dedinky Patin a do Vişeu de Sus sa vracia o cca 15:30.

Lokomotíva funguje sezónne od marca do novembra. Kapacita je obmedzená a záujem veľký (najmä cez víkend) preto si treba kúpiť lístky vopred. Cena lístku je 59 – 74 lei (12,50 – 15,70 €) na osobu, v závislosti od sezóny.

Jazda lokomotívou je ideálna zážitková aktivita ak cestujete s deťmi. Je to jedna z vecí, ktoré ponúka Rumunsko rovnako ako Slovensko. Mocăniţa by sa totiž dala prirovnať slovenskej Čiernohorskej železnici.

Parná lokomotíva Mocăniţa (zdroj: https://www.facebook.com/mocanita.viseu/)

#8 Jednoduchý vidiek

V jednoduchosti je krása a Maramureș je toho dôkazom. Stohy slamy všade kam sa pozrieš, pasúci sa dobytok, ľudia na koňoch ako zvážajú seno či iný náklad, kľukaté cesty do hôr a prenádherná príroda tvoria z Maramureșa očarujúci kúsok sveta, kde sa nikto neponáhľa.

Západy slnka na severe Rumunska
Západy slnka na severe Rumunska sú očarujúce ❤️

Naše putovanie po Rumunsku sa začalo zvrhávať ešte v Maďarsku. „Terénne“ Fiat Punto bez klimatizácie a 500 km s pootvoreným okienkom spôsobilo, že Milana rozbolel problematický zub a museli sme v Rumunsku vyhľadať zubára. V čakárni na stomatológií nás sestrička usadila a poprosila nech počkáme. O chvíľu prišiel typicky pupkatý Rumun, o ktorom sme si mysleli, že je len údržbár. Nakoniec vysvitlo, že on je lekár a liečbu zubu zhodnotil na niekoľko sedení. Hold, niekedy vecí nevyjdú podľa predstáv.

Tragikomický záver našej cesty

Napriek tomu, že z výletu do Rumunska sme mali prehliadku 1600 km ciest všetkých kategórií a na budapeštianskom obchvate sme strávili viac času ako obzeraním pamiatok v Rumunsku, tento výlet nehodnotím až tak zle. Ukázal nám, že niekedy to proste nemá zmysel siliť.

Celá FOTOGALÉRIA

One thought to “Maramureș, drevené kráľovstvo”