Aká je v skutočnosti plavba po Mekongu?

Z Luang Prabang sme chceli cestovať do Chiang Mai na severe Thajska. Letenky stoja trochu veľa, keď zohľadníme náš cestovateľský rozpočet. Preto sme sa rozhodli pre trochu alternatívnejšiu možnosť dopravy a to dvojdňovú plavbu po Mekongu, plus jeden celý deň v autobuse 😛

Plavba loďou po Mekongu, Laos

Obsah:

Tento príspevok je adresovaný najmä tým, ktorí uprednostnia plavbu po Mekongu pred autobusom 😉 Takáto zdĺhavá kombinovaná cesta je vhodná najmä pre tých, ktorí sú na cestách dlhodobo a majú veľa kníh, ku ktorým sa nemali kedy dostať. Veľmi by som ju neodporúčal cestovateľom, ktorí majú 2-3 týždne dovolenky v práci. V takomto prípade sú aj tri dni veľká vzácnosť 😉

Treba nájsť ten správny prístav

Prístav, z ktorého smeruje loď po Mekongu do mestečka Huay Xai pri thajských hraniciach, sa nenachádza v Luang Prabang ale asi 8 km východne. My sme si boli kúpiť lístky už o deň skôr a zároveň sme sa uistili, že je to ten správny prístav. Lístok na loď sa dá kúpiť iba na prvý deň plavby a to z Luang Prabang do dedinky Pak Beng za 105 000 kip (10,50€) na osobu.

Na naše šťastie sa dal v prístave dohodnúť tuk tuk za prijateľnú cenu, 20 000 kip (2€) na osobu, pričom sme mali istotu, že nás do prístavu privezie včas. Pri tvrdom zjednávaní sa dá v meste zjednať tuk tuk na 15 000 kip (1,50€) na osobu, ale na to sme už nasledujúce ráno nemali čas. Ráno po nás prišiel vodič, ešte skôr ako pôvodne mal a do prístavu sme sa dostali v čase ako sme potrebovali 🙂

1. deň – loďou z Luang Prabang do Pak Beng

Naša loď mala vyplávať o 8:30 ráno, ale akýsi domáci nás zdržali nakladaním skútra na strechu lode 😀 Loď, ktorou sme sa vybrali my je typu slow boat, teda pomalá loď. Je lacnejšia a aj bezpečnejšia ako speed boat (rýchla loď) a okrem pasažierov nesie aj množstvo nákladu 😛

Naša loď ani z ďaleka nebola naplnená, čo však mohol byť iba ojedinelý prípad. Loď má k dispozícii cca 100 autosedadiel, ktoré pochádzajú z minivanov a sú len tak voľne pohodené na podlahe 😀

Slow boat a plavba po Mekongu, Laos
Kde zohnali toľko autosedadiel v takom množstve?
Plavba loďou po Mekongu s množstvom tovaru na palube, Laos
To čo sa nezmestilo na strechu lode zavadzalo na palube

S nami sa plavilo asi tucet ďalších backpackerov a zopár domácich, ktorí povystupovali počas cesty. Niekedy loď zastavila v prístave, no stalo sa aj, že pri vystupovaní musela prísť rodinka na motorovej loďke a pasažieri si preskočili za jazdy 🙂

Do dedinky Pak Beng sme doplávali v plánovanom čase a to 17:30. Hneď ako sme vystúpili sa na nás vrhli domáci. Začali ponúkať ubytovanie za ceny od 60 000 – 80 000 kip (6-8€) za izbu. Takže sa naozaj netreba obávať, že by si spal na ulici.

Unudené deti na plavbe loďou po Mekongu, Laos
Všetky deti na lodi sa nudili. Keď tento chlapec začal robiť zle, mama mu dala pomaranč aby mala od neho na chvíľu pokoj 😀

2. deň – loďou z Pak Beng do Huay Xai

Na druhý deň ráno sme nasadli na inú loď ako v predchádzajúci deň. Pani nás skasovala na palube a každý sme jej tentokrát zaplatili po 110 000 kip (11€). Loď opäť vyplávala o 8:30 a bez meškania doplávala o 16:30 do Huay Xai.

My sme prespali v Huay Xai aj keď sme chceli dôjsť až do Chiang Rai. Na našu smolu sme došli k starému imigračnému úradu vzdialenému asi len 1 kilometer od prístavu (mali sme zlé informácie z neaktuálneho blogu). Tam sme sa dozvedeli, že sa musíme vrátiť popri rieke asi o 10 km späť, a že sme vlastne išli loďou okolo. V okolí nebol ani žiaden tuk tuk, ktorý by nás odviezol, takže naše plány boli zmarené a v Laose sme zostali ešte o deň dlhšie.

riečne byvoly v rieke Mekong, Laos
Najkrajšia scenéria počas plavby po Mekongu, riečne byvoly
Nánosy rieky Mekong, Laos
Jemnozrnné nánosy rieky Mekong

Na čo sa prichystať pri plavbe loďou po Mekongu?

1. Jedlo

Slow boat nie je žiadna luxusná záležitosť. Bufet, ktorý sa tu síce nachádza je celkom biedny. Na jednej lodi boli k dispozícii iba instantné nudle, na druhej aj nejaké čipsy, sladkosti a teplé nápoje. Samozrejme všetko s mekongskou prirážkou 😀 Preto odporúčam prísť na loď s dostatočným množstvom potravín. Nám sa veľmi osvedčili bagety, ktoré sme v Laose jedávali takmer denne.

2. Teplé oblečenie

Taktiež nemožno zabudnúť na dostatok teplého oblečenia! Rána na lodi sme mali naozaj chladné. Aj napriek tomu, že sme celú dobu boli naobliekaní, Janku ofúklo a celý nasledujúci týždeň mala pocit, že ju sekne v krížoch.

3. Niečo na zabavenie sa

A samozrejme nemôže chýbať nejaká tá kniha, karty, PC, alebo čokoľvek čo ťa zabaví. Výhľad z lode je celkom stereotypný čo sme nečakali a boli sme tak trochu aj sklamaní. Ale bolo naozaj pekne sledovať radosť ľudí, ktorí si prišli po svojich blízkych do prístavu. Veľakrát to vyzeralo akoby to bola udalosť dňa 🙂

4. Štuple do uší

Hluk z motora celé dva dni v kuse? Asi zniem chrumkavo, ale vie to byť dosť nepríjemné. Aj keď to štuple do uší úplne nevyriešia, niečo to pomôže 😉

5. Toaletný papier

Toaletný papier, nie je samozrejmosť. A keďže si všetci uvedomujeme jeho dôležitosť tak to len pripomínam, aby sa nezabudlo 😉

Monotónne výhľady na plavbe loďou po Mekongu, Laos
Výhľad z lode bol celé 2 dni úplne rovnaký 

3. deň – imigračný úrad a dlhá cesta autobusom

Ráno sme opäť nemali kde zohnať tuk tuk. Tak sme sa vybrali smerom k imigračnému úradu pešo a asi až po 3 kilometroch sa pri nás pristavili hneď dva tuk tuky za sebou. S prvým sme sa nedohodli na cene. Ten druhý išiel tým istým smerom ako aj my a aj keď nás spočiatku odmietol, tak nás aj tak zobral za 10 000 kip (1€) spolu. Lebo videl, že my by sme aj tak šli tie zvyšné 3 km pešo a nezarobil by nič.

Na imigračnom sme odovzdali “slížik”, ktorý sme mali pri sebe od príchodu a bez akýchkoľvek úplatkov sme sa dostali za kontrolu (bol pracovný deň). K imigračnému úradu Thajska sme sa museli prepraviť autobusom, ten musia použiť všetci, aj cyklisti. Sú to asi 4 kilometre a stojí to 7 000 kip, alebo 25 baht (0,70€) .

Kapitán lode, Laos
Kapitán lode nás trochu previezol. Kebyže vieme, tak ho uplatíme aby nás vyložil pri imigračnom úrade

Po príchode na imigračný úrad v Thajsku opäť trebalo vyplniť dve tlačivá a prejsť kontrolou. Odtiaľ sme sa potrebovali dostať do Chiang Khong odkiaľ chodí autobus do Chiang Mai. Chodia tri za deň, posledný o 10:30, to sme nestihli. Preto sme museli ísť s prestupom v Chiang Rai.

Celkovo sme zaplatili za jedného 60 baht za tuk tuk z imigračného úradu do Chiang Khong. Červený autobus z Chiang Khong do Chiang Rai nás vyšiel 65 baht (1,65€) a viezli sme sa ním dve hodiny. Autobus z Chiang Rai do Chiang Mai stal 166 baht (4,25€) a cesta trvala 3,5 hodiny.

Mapa Huay Xai, Laos
Na tomto obrázku je vidno ako pekne dokázali skomplikovať prechod cez hranice, keď zmenili starý imigračný úrad s kompou za nový s friendship bridge 10 km južne od prístavu.

Rozpočet a porovnanie s cenou autobusu

  • tuk tuk z Luang Prabang do prístavu – 20 000 kip (2€)
  • dvojdňová plavba – 215 000 kip (21€)
  • ubytovanie 2x – 75 000 kip (7,5€)
  • tuk tuk z Huay Xai na imigračný úrad – 5 000 kip (0,5€)
  • autobus medzi hranicami – 7 000 kip (0,7€)
  • autobus z imigračného úradu do Chiang Khong – 60 baht (1,5€)
  • autobus z Chiang Khong do Chiang Rai – 65 baht (1,7€)
  • autobus z Chiang Rai do Chiang Mai – 166 baht (4,3€)

V prepočte je to spolu približne 40 €, čo je v konečnom dôsledku trochu viac ako by sme dali za 18 hodinový autobus z Luang Prabang do Chiang Mai. Jeho ceny sa pohybovali v rozmedzí od 31 – 38€. Pre nás to síce bolo zaujímavé spestrenie našej 6 mesačnej cesty po juhovýchodnej Ázii, ale popravde, už by sme sa na to druhýkrát nedali.

Celá FOTOGALÉRIA z plavby po Mekongu

2 thoughts to “Aká je v skutočnosti plavba po Mekongu?”

Leave a Reply