Ako som Janku nechal v Bagane pred eBikom behať

Pri návšteve Mjanmarska je Bagan neodmysliteľnou zastávkou. V mnohých prípadoch aj hlavný dôvod na návštevu krajiny. My sme na tom boli úplne rovnako, až neskôr sme sa dozvedeli, že Mjanmarsko toho ponúka omnoho viac.

Beautiful sunrise in Bagan, man on pagoda in Myanmar

Obsah:

 

Bagan sa nachádza v úchvatnej savane, v ktorej je bez slnečných lúčov neuveriteľne chladno. Oku lahodiaca flóra je tvorená najmä akáciami, liečivou rastlinkou aloe vera a kaktusmi, z ktorých si Mjanmarčania dokážu vyrábať ploty.

Doprava do Baganu z Mandalay 

My sme sa do Baganu dostali z Mandalay, ktoré bolo naozaj sýtym predjedlom. Aj keď cestujeme nízkonakladovo, naša cesta do Baganu neviedla vlakom a nestala nás dva doláre, preto nám ani netrvala 11 hodín. Kvôli úspore času sme volili komfortnejšiu a rýchlejšiu 5 hodinovú cestu autobusom za 9000 kyatov (5,50€). V Mjanmarsku je obrovskou výhodou, že nám na každom ubytovaní poskytujú predaj lístkov na autobus a zabezpečia aj odvoz na stanicu. My sme to využili vždy, keď sme sa v Mjanmarsku presúvali, pretože ceny boli priaznivé.

Vstupné do Baganu 

Do Archeologickej zóny Baganu sa platí vstupné 25 000 kyatov (15,40€) na osobu. Autobus zastavuje pri oficiálnej kancelárii kde si lístky musíte zakúpiť. Vstupenka platí na 5 dní. V minulosti neexistovali skoro žiadne kontroly, no teraz už áno.

Nás kontrolovali celkom 3x, pri veľkých chrámoch a vyhliadkach.

Prečo Bagan NIE je súčasťou svetového dedičstva UNESCO? 

Bagan bol hlavným mestom Paganskeho kráľovstva v rokoch 1044 až 1287. Zlatý vek Baganu skončil, keď bolo kráľovstvo a jeho hlavné mesto napadnuté a porazené Mongolmi. Z mesta sa zachovalo vyše 10 000 budhistických objektov ako sú chrámy, pagody, stupy či ich pozostatky. Nešťastnou náhodou bolo toto mesto postavené na zlomovej línii a mesto muselo v priebehu svojej existencie viackrát čeliť zemetraseniam, ktoré tiež značne poškodili statiku objektov.

Tie však do dnešnej doby nie sú súčasťou UNESCO, lebo pri rekonštrukcii niektorých chrámov neboli dodržané pravidlá ochrany a obnovy historických objektov. Situácii nepomáha ani fakt, že v novembri 2017 sa v Bagane zabila 20 ročná americká turistka, po tom ako si robila nebezpečnú fotku v jóga póze na pagode a nešťastne spadla. Odvtedy boli v mnohých chrámoch uzatvorené vyhliadkové strechy a v najvyťaženejších oblastiach hliadkujú policajti aby sa turisti nešplhali na rozpadajúce sa pagody.

Momentálne sú vo výstavbe vyhliadky (umelovytvorené kopce), ktoré ale ani z ďaleka nedosahujú takých výšok ako strechy chrámov alebo pagody. Stále sú k dispozícii niektoré sprístupnené strechy chrámov, ktoré sú však na východ alebo západ slnka neúnosné preplnené turistami. Je to však len veľmi malá časť toho čo bolo sprístupnené kedysi. Napriek tomu sme počas našej návštevy mali možnosť sledovať mnoho turistov, ktorí si z pagôd ale aj chrámov robili boulderingovú stenu.

Pri pagodách hliadkujú policajti a turistov odkláňajú k novovybudovaným vyhliadkam
Veľké percento turistov tvoria domáci Mjanmarčania
Aj v turistickom Bagane sa našli Mjanmarčania, ktorí si s nami chceli spraviť fotku. Tieto dievčatá sa pojednom vystriedali aby si s nami mohli urobiť fotografiu a nakoniec sme dali spoločnú 🙂

Doprava v Bagane je kapitola sama o sebe 

Ak nie ste súčasťou tour skupiny v hrkotajúcom sa autobuse, určite vás nepoteší informácia, že (nie len) v Bagane sú zakázané skútre a motorky! Dôvodom je pravdepodobne zníženie objemu exhalátov v ovzduší v archeologickej zóne, ktoré početné autobusy a domáci na motorkách asi nevypúšťajú 🙂 Na týchto pár dní si musíte vybrať iný spôsob dopravy.

Medzi populárnu formu objavovania Baganu patrí 40 minútový let balónom. Ceny takéhoto špásu sa pohybujú okolo 300€ a viacMedzi nekomfortné a pomalé formy transportu patrí konský záprah, ktorý sa síce môže zdať romantický, ale asi len na prvú pol hodinu.

Ak ste milovníkom cyklistiky, máte veľa času a nechystáte sa chodiť na východy slnka (čo je chyba!), potom si môžete prenajať bicykel už od 2000 do 5000 kyatov (1,64 – 3,10€) čo je zároveň najlacnejšia forma dopravy.

Asi najčastejšou voľbou dopravy je e-bike. Jeho ceny sú tiež veľmi priaznivé, prenajať sa dá už od 5000 do 10 000 kyatov (3,10-6,20€) na deň. E-bike v skutočnosti nemá ani pedále, ako sme si pôvodne mysleli (aspoň tieto ich verzie). Tento pekelný stroj, dosahujúci rýchlosť až 35 km/h, pri jazde dole kopcom. Má úžasnú schopnosť, nechať vás v štichu v tom najmenej vhodnom čase a na tom najmenej vhodnom mieste 😉

Teplovzdušné balóny lietajú každé ráno. Jeden balón vezie od 10 do 12 ľudí. Každý jeden turista im zaplatí minimálne 300€
Medzi najpomalšie formy dopravy patrí konský záprah
Prekonávanie piesočných ciest na eBiku

Náš príbeh 

Po prejdení 55 km nás náš eBike nechal s takmer plnou baterkou uprostred prašnej cesty (mali sme 4 zo 6 paličiek). No baterka nás už nevládala odviesť oboch. Pri týchto eBikoch je to jednoducho tak, že batéria náhle “odíde” a rozhodne sa to nestane pri poslednej “paličke”.

Takže som vysadil Janku a tá si tak trochu nechtiac splnila sen niekoho iného, zabehať si v Bagane 🙂 Takto sme fungovali asi 4 km, pokiaľ sme neprišli k bodu, kde na nás čakala naša spása. Pomohli nám domáci, očividne už zvyknutí na takúto situáciu. Zavolali do požičovne a po polhodine nám doviezli plné nabitý e-bike. Ten vybitý si odtiahli druhým e-bikom 😀

Taktiež sme mali problémy s rozbiehaním. Aj keď na eBiku sedel jeden Lahučký, eBike mal očividné ťažkosti. Preto sme si na druhý deň nacvičili techniku synchronizovaného člnkovania. Za jej pomoci sme efektívne vedeli vyjsť kopcovitý terén, ale aj zrýchliť rozbiehanie sa na križovatkách. Pri zdolávaní prašných ciest sme sa tešili rýchlosti 20 km/h, v piesčitých dunách sme museli eBike nosiť my. Takže na niektorých cestách sme nosili dlhšie my jeho ako on nás. V konečnom dôsledku sme sa na eBiku nasmiali viac ako iné dní na motorke, preto mu tiež patrí naša vďaka.

Čo vidieť v Bagane? 

Z tých tisícok chrámov a pagôd treba navštíviť samozrejme tie najveľkolepejšie. Určite odporúčam návštevu Swezigon pagody, chrámu Ananda, Thabbyinnyu pagody, Dhammayangyi chrámu a Pyathada Paya pagody. Ako inak, budete tu stretávať aj veľa turistov a predavačov.

Podvečer pri Swezigon pagode, miestny prichádzajú aby sa pomodlili
Chrám Ananda je celý zrekonštruovaný, jeho belobu vidno už z diaľky
Mnoho chrámov v Bagane je od zemetrasenia v apríli 2017 z bezpečnostných dôvodov uzatvorených úplne. Medzi ne patrí aj chrám Myauk Guni
Chrám Dhammayangyi v rekonštrucií, na stavbe pomáhajú aj deti
Bambusové lešenie na Dhammayazika Pagode malo tak trochu nepravidelný tvar
Obrazy, šperky, sošky ale aj falošné rubíny nám ponúkal predavač, ktorý o gemológií nemal ani poňatia. Rubíny majú ružové až červené sfarbenie, ktoré spôsobuje chróm. No predvačove rubíny hrali všetkými farbami dúhy.

My sme mali na Bagan vyčlenené 3 dni. V priebehu tohoto času sme si stihli obzrieť aj menej navštevované chrámy a komplexy, kde sa to nehemžilo turistami a ani predavačmi. Nevýhodou menej navštevovaných chrámov je, že vôbec nie sú udržiavané a zdržuje sa tu viac živočíchov ako ľudí. Tie tu po sebe pochopiteľne zanechávajú trus, bobky alebo netopierie guáno.

Chrám Ywa Haung Gyi, z vonku pôvabný, zvnútra špinavý a opustený.
Niektoré chrámy sú viac opustené ako iné

Východy vs. západy slnka v Bagane 

Už vyššie som spomínal, že nechodiť na východy slnka v Bagane je obrovská chyba!!! Východ slnka je tá najdokonalejšia časť dňa, akú v Bagane môžete zažiť. Ani nám sa nechcelo vstávať o 5:30 ráno do tej hnusnej zimy, ktorú sme tu vôbec nečakali. Ale vždy sa to oplatilo. Východy slnka boli niekoľkonásobne krajšie ako jeho západy. Nielen preto, že ráno ste si ich mohli užiť iba s malou hŕstkou ľudí ale aj preto, že práve ráno sa tvorí opar, z ktorého pagody vytŕčajú a dotvára tak tajomnú atmosféru.

Navyše horkovzdušné balóny lietajú tesne po východe slnka. Naopak západy slnka sú preplnené turistami, ktorí boli celý deň zalezení vo svojom vyklimatizovanom apartmáne a prišli sa pozrieť iba na túto udalosť. K vyhliadkam ich dovážajú desiatky turistických autobusov. Kvôli nim, na prašných cestách už o 16-tej vznikajú dopravné zápchy. Tie sa vytvoria aj okamžite po zapadnutí slnka v smere späť do dedín.

Po naťahovačkách s vybitým eBikom sme len tak tak stihli západ slnka
Chrám Dhammayangyi počas západu slnka
Jedna z mála prístupných striech pri Thabbyinnyu pagode. Táto bola obzvlášť plná lebo je to najlepšie miesto na pozorovanie východu slnka.
Kvôli prvým lúčom dňa sa oplatí privstať 😉

Chrám Dhammayangyi počas východu slnka

Naše najkrajšie ráno v Bagane
Ranný opar vyrábali domáci na objednávku 😉

Mali sme v pláne aj návštevu neďalekého kláštoru Taung Kalat na vrchole Mount Popa ale po prečítaní si veľmi negatívnych recenzií nás to rýchlo prešlo. Preto sme strávili obzeraním si chrámov v Bagane aktívne tri dni. Dôsledkom toho sme boli následujúci týždeň úplne “pagoda out”, ale neľutujeme ani jeden deň 😉

Naše kroky pokračujú do autobusu a smerujeme k jazeru Inle. Tentokrát vieme, že cesta cez hory bude opäť raz napínavá.

Našou ďalšou destináciou je ikonické Inle Lake

Celá FOTOGALÉRIA z Baganu

2 thoughts to “Ako som Janku nechal v Bagane pred eBikom behať”

Leave a Reply