Z Mandalay sme si spravili základňu na 4 celé dni. V priebehu týchto dní sme si vždy požičali motorku a chodili do blízkeho okolia mesta. Aj sme si to patrične užili, pretože v ďalších turistických mestách ako Bagan, Inle Lake, Yangon si už motorku nepožičiate.
Obsah
- Požičanie motorky
- Mandalay ponúka očarujúce miesta
- Mingun
- Sagaing
- Amarapura
- Inwa
- Vodopády
- Zhodnotenie Mandalay
Z letiska Mandalay sme sa dostali do centra autobusom za 3 USD, ktorý robil rozvoz po hoteloch. Okolie Mandalay má charakter savany, ktorej typická klíma nás uisťuje, že vždy hneď po zotmení budeme potrebovať svetre. Neskôr sme sa presvedčili aj o veľmi chladných ranách, ale o tom až v nasledujúcom príspevku o Bagane, ktorý uverejním čoskoro.
Požičanie motorky
V prvý deň sme sa rozhodli popozerať to najbližšie a najdostupnejšie v Mandalay. Síce sa to nezdá, vzdialenosti sú na pešiu chôdzu obrovské. Použiť sa dá aj bicykel ale mi máme v pláne zájsť aj trochu ďalej, preto si požičiavame poloautomatickú motorku za 10 000 kyatov (6,20€) na deň. Ešte ráno nám dal majiteľ požičovne k dispozícii 5-dňové, nie plné využité, permanentky do pamiatok v okolí Mandalay, ktoré mu tam nechali iní turisti. Kartička s hodnotou 10 000 kyatov (6,20€) sa však nedala ani z ďaleka využiť úplne všade.
Požičovňa sa volá Mandalay Motorbike Rental and Tours a odporúčam ju všetkými desiatimi. K motorkám davajú normálne helmy, niektoré aj s GoPro držiakom. Teda nie 1$ “formičky do piesku”, ktoré tu v Ázii bežne nazývajú helmami.
Oficiálne Mjanmarsko neuznáva medzinárodný vodičšký preukaz, ani podľa Viedenského dohovoru, ani ten podľa Ženevského dohovoru. Avšak nikdy nás nikto nezastavil ohľadom kontroly. Majiteľ požičovne nás len upozornil, že treba používať helmy, mať obe spätné zrkadlá a nesvietiť s motorkou cez deň. Áno, posledný bod je nelogický z hľadiska bezpečnosti, ale je to tak. To sú hlavné veci, ktoré by policajtov mohli zaujímať.
Mandalay ponúka očarujúce miesta
Naša prvá jazda vedie mestom po štvorcových uliciach k Mandalay hill. Doprava je úplne šialená. Križovatky, ktoré sú tu každých pár desiatok metrov kvôli štvocovému plánovaniu, sú úplne neriadené a každý si tu myslí že má prednosť. To by bolo možno ok, ak by tie cesty neboli úplne preplnené. Aj tu sa trúbi, vždy keď sa obieha zprava či zľava, ale niekedy sa trúbi len tak, lebo trúbia viacerí. Obzvlášť si musíme dávať pozor na červené spŕšky betelu, ktorý tu prežúvajú a vypľúvajú domáci aj za jazdy. Mnohí majú poznačkované aj dvere svojich áut.
Prvá zastávka je Mandalay hill, drobné poplatky za všetko čo si len dokážete vymyslieť, ešteže sú to v prepočte len centy. Každopádne, vstupné do chrámu je 1000 kyatov (0,62€). Samotný chrám bol pre nás niečím úplne novým, preto sme ním boli takí očarení, že sme ho obišli aj viackrát. Je tu síce aj vyhliadka na mesto ale v ovzduší je toľko smogu, že nevidíme ani horu, ktorá by mala byť hneď za ním. Je tu plno domácich a očividne sme pre nich obrovská atrakcia, tak ako oni pre nás. Každý deň v Mandalay sme sa s niekým fotili. To je na tomto meste krásne, že tu nie je veľa turistov, a ak aj tak sú roztrúsení po nespočetnom množstve chrámov.
Chrámov je v meste naozaj veľa, niektoré sú síce veľmi podobné, no nájdu sa aj drevené či zaujímavo vysvietené. Zaujali nás natoľko, že sme nestihli absolvovať návštevu palácu v Mandalay.
“Podnikli sme aj viacero výletov do okolia Mandalay. Bola by chyba obmedziť sa len na samotné mesto.”
Mingun
My volíme opäť motorku aby sme mohli využiť celý deň. Ale dá sa sem dostať aj z Mandalay loďou za 5000 kyatov (3€) na osobu. Vstupné do obce Mingun stojí ďalších 5000 kyatov (3€). Od nás požadovali 5 USD za osobu. Chceli sme platiť v kyatoch čo je výhodnejšie, no oni spočiatku nejak nechceli pochopiť, že nie sme američania a nemáme doláre.
V Mingune je toho na pozeranie viac. My sme začali pri Mingun Pahtodawgyi, obrovská tehlová kocka, ktorá sa dôsledkom silných zemetrasení z roku 1839 rozpadá a chátra. Dal ju postaviť kráľ Bodawpaya a bola by najvyššou pagodou sveta, s úctihodnou výškou až 150 metrov. Kvôli prorokovi, ktorý predpovedal kráľovu smrť po dokončení pagody sa rozhodol výstavbu zastaviť.
Zastaviť sa treba aj “v” Mingunskom zvone. Ten vznikol v rovnakom čase ako začala výstavba Pahtodawgyi. Mingunsky zvon je najväčším na svete a váži až 90 ton. Pri jeho návšteve si pod neho môžete aj vliezť, pričom doň mjanmarčania a turisti neprestajne udierajú.
My sme si našu cestu dobre nenaštudovali a nenavštívili sme chrám Hsinbyume Paya, ktorý má veľmi dobre recenzie a nachádza sa len kúsok za Mingunskym zvonom.
Návštevu Mingunu môžeme iba odporúčať!! Navštíviť Mandalay a vynechať toto miesto by bola obrovská škoda.
Sagaing
Veľmi pekný pohľad na všetky tieto pagody a chrámy nás vítal už z mosta. V tejto časti sa nachádza naozaj veľa chrámov na malom kúsku zeme. Rozhodne sme ich nešli jednotlivo navštevovať. Vyviezli sme sa ku chrámu Soon U Ponya Shin Pagoda, ktorý má obrovskú vyhliadku dookola.
Jeden z mnohých kláštorov v okolí
Amarapura
Amarapura je s Mandalay skoro spojená. My sme sa sem vybrali kvôli západ slnka na U Bein Bridge. A s nami ďalšie stovky ľudí. Napriek tomu aký neúnosne plný bol tento most, aj tak to bolo epicky krásne. Ak budete mať pred celým tým prírodným divadlom ešte chvíľku čas, odporúčam len tak posadiť sa na múrik a pozorovať život domácich na jazere.
Inwa
Inwa bolo hlavným mestom barmských kráľovstiev od 14. storočia až do čias pokiaľ nebolo úplne zničené sériou zemetrasení v roku 1839, rovnako ako Mingun Pahtodawgyi. Nachádza sa tu viacero pozostalých objektov, ktoré zaujmú hlavne v prípade, že ste ešte neboli v Bagane. Najkrajšie je to po tretej a pri západe slnka. Výhodou je, že vtedy všetci chodia na U Bein Bridge, takže sa o tu krásu nemusíte s nikým deliť.
Vodopády
Ak chcete ísť navštíviť vodopády východne od Mandalay, odporúčam nechať si na to dva dni. My sme mali iba jeden a boli sme v časovej tiesni. Nakoniec sme nestihli naozaj to čo sme chceli. Veľmi peknou zastávkou bol Dat Taw Gyaint vodopád. Na výhliadku sa síce platí poplatok 1000 kyatov (0,62€) ale zároveň sa dá použiť ako kupón v reštaurácii, na dobrú kávu napríklad.
Dole k Dat Taw Gyaint vodopádu sme sa nedostali, lebo sme nemali čas, ak sme chceli navštíviť aj odporúčaný Dee Dote vodopád. Ten bol napokon veľkým sklamaním. Vodopád Dee Dote je opustený a voda ani z ďaleka nie je taká tyrkysová ako na obrázkoch z internetu. V prípade dvojdňového výletu by sme určite chceli realizovať Gok Teik viadukt, návštevu Pyin U Lwin a okúpať sa vo vodopádoch.
Zhodnotenie Mandalay
V ideálnom prípade odporúčam zostať v Mandalay 3 dni a potom si spraviť dvojdňový výlet k vodopádom a viaduktu Gok Teik. To platí najmä v prípade, že ešte nie ste “upagodovaný” z Baganu. Aj keď nám to nevyšlo úplne ideálne, Mandalay a jeho okolie vysoko predčil naše očakávania a zaujal prvé miesto v rebríčku NAJ miest v juhovýchodnej Ázií 🙂
2 thoughts to “Prečo je výnimočné jazdiť v Mandalay na motorke?”