Oplatí sa navštíviť typicky seversky chladné Helsinki?

Pokračujeme 2.časťou môjho Pobaltského tripu, ktorý ma zaviedol aj do Helsínk 🙂 V Helsinkách je celkom drahé ubytovanie oproti ostatným pobaltským krajinám, avšak keď si ho zarezervujete v dostatočnom predstihu, tak sa to dá prežiť 😉 Ja som mal pekné ubytko na okraji mesta v tichej štvrti, za 2 noci 60€ so zdieľanými sociálnymi zariadeniami. A navyše bolo niečím špeciálne, čo som na izbe ešte nemal!

Aj napriek tom, že som bol ubytovaný v naozaj malej izbe s neotvárateľnými mini oknami, tak sa mi páčila 🙂 Boli tam rôzne kresby od predchádzajúcich cestovateľov nakreslené s UV citlivou farbou.

Baltic2016_Helsinki_blog_001
Žiariace cestovateľské čmáranice v mojej izbe v Helsinkách

Baltic2016_Helsinki_blog_002

Bol som ubytovaný v pokojnej štvrti rodinných domov s typickým severským štýlom, ktorý sa mi veľmi pozdáva 🙂

Baltic2016_Helsinki_blog_038

Baltic2016_Helsinki_blog_040

Hromadnú dopravu majú tradične ‘seversky’ precízne prepracovanú a nechýba tu ani metro. Avšak ja som využíval hlavne električky, pretože som chcel pozerať na mesto z okna 🙂 Celodenný lístok ťa tu vyjde ‘symbolických’ 8€ a môžeš si ho kúpiť aj u vodiča.

Baltic2016_Helsinki_blog_003
Hlavná stanica určite stojí za pozretie

Pri Hlavnej stanici sa nachádzajú ďaľšie zaujímavé budovy, ktoré sú na jednom rozľahlom námestí.

Baltic2016_Helsinki_blog_004
Finnish National Theatre
Baltic2016_Helsinki_blog_005
Ateneum Art Museum

Obedy tu tiež nevyjdú najlacnejšie (okolo 10€ a viac), ale ak ste nenároční a stačí vám len hot dog, tak na trhoch pri ‘ruskom kole’ robia dobré za 3,5€ a ani nemusíte hľadať kebab do ruky! 😀

Baltic2016_Helsinki_blog_008
Market Square (Kauppatori)

Na čo si ale treba dať pozor v Helsinkách, tak to sú prístavy! Z Tallinnu som prišiel do Olympia Terminal (South Harbor). A naivne som si myslel, že predsa o dva dni neskôr, keď už budem mať všetko popozerané, tak pôjdem do toho istého prístavu. Na moje šťastie som si v nasledujúci deň pri prechádzke mestom všimol, že z tohto prístavu sa už späť nedostanem a treba použiť vzdialenejší West Harbor. Píšem to len preto, že na mojom cez internet kúpenom palubnom lístku nebola ani zmienka o prístavoch. A som veľmi rád, že som to nemusel zisťovať v nedeľu ráno o 7:30 pri odchode trajektu 🙂

Baltic2016_Helsinki_blog_022

Tie najdôležitejšie veci sa dajú v Helsinkách stihnúť za jeden deň, keďže staré mesto majú pekne kompaktné. Čo si ale naozaj pripravte je nepremokavá bunda alebo dáždnik, pretože je tu veľká šanca, že vás zastihne nejaký ten dážď, ale nenechajte si tým pokaziť výlet 😉 Keby vás predsalen nebavilo trmácať sa vonku v daždi, tak tu majú cca 80 múzeí, z ktorých si určite niečo vyberiete. Ja som skôr za to trmácanie sa vonku, nech si kľudne aj prší, pozriem si čo chcem 🙂

Baltic2016_Helsinki_blog_006

Baltic2016_Helsinki_blog_018

Baltic2016_Helsinki_blog_019

Baltic2016_Helsinki_blog_020

Čo si treba určite pozrieť je ‘ruské kolo’ Finnair SkyWheel, miestny trh, ktorý je opodiaľ, majestátnu Helsinki cathedral a Uspenski Cathedral, art noveau hlavnú vlakovú stanicu, Design múzeum, ktoré je pekné aj zvonku, Finnish National Theatre, či Rock church, čo je kostol, ktorý sa nachádza priamo v skale! Pozrel by som si aj miestny parlament, avšak bol komplet zakrytý, v rekonštrukcii.

Pokiaľ by som mal aj druhý deň k dispozícii, tak by som si už tradične pozrel ešte miestne Open air múzeum., kde sa môžete ponoriť trocha do histórie. Takisto tu majú aj botanickú záhradu, ktorú by som neváhal navštíviť, ak si chcete len tak odpočinúť a prečistiť hlavu 🙂

Baltic2016_Helsinki_blog_021
Observatory hill

Baltic2016_Helsinki_blog_023

Baltic2016_Helsinki_blog_024

Baltic2016_Helsinki_blog_025

Baltic2016_Helsinki_blog_026

Baltic2016_Helsinki_blog_027

Baltic2016_Helsinki_blog_028
Well Park (Kaivopuisto) – celkom nudný park, aspoň, že sú tam miestami tie čierne kačičky 🙂
Baltic2016_Helsinki_blog_029
St. Henry’s Cathedral
Baltic2016_Helsinki_blog_032
Rock Church

Baltic2016_Helsinki_blog_030

Baltic2016_Helsinki_blog_031

V Helsinkách som na ubytku stretol týpka z Talianska napakovaného vecami, ktorý sa rozhodol íšt peši z Viedne až na sever Fínska a porozprával mi nejaké zážitky z jeho doterajších ciest. Nuž ľudia majú všelijaké záujmy, ale o tom to je, stretnúť na svojej ceste iných cestovateľov, ktorí si idú za svojim 🙂

Baltic2016_Helsinki_blog_033

Baltic2016_Helsinki_blog_034

Baltic2016_Helsinki_blog_035

Baltic2016_Helsinki_blog_036

Baltic2016_Helsinki_blog_037
Umelecké dodávky v rámci Arabských dní pri mojom ubytku

V nasledujúci deň má už čakala dlhá cesta z Helsínk trajektom do Tallinnu (2h), potom busom do Rigy (5h) a ďalším busom (4,5h) do mestečka Klaipeda na západnom pobreží Litvy. Takže komplet prejazd cez 4 krajiny za jeden zabitý deň 🙂 Napokon Klaipeda v mojom itineráry nahradila litovské hlavné mesto Vilnius, pre nedostatok času, sorry Vilnius. Klaipeda je krásne mestečko s malebným prístavom +piesočné duny a krásna príroda v neďalekej Nide, čo viac dodať 😉

Baltic2016_Helsinki_blog_041
Obývačka na mojom ubytku
Baltic2016_Helsinki_blog_042
Hravá cica na ubytku 🙂

PRESUN Z HELSÍNK DO KLAIPEDY

Čo ale neodporúčam je dať si na 7:30 trajekt, ktorý ide v nedeľu, keďže v Helsinkách majú samozrejme iný grafikon pre mhd na sobotu, ale ešte horší na nedeľu! Kebyže sa mám spoľahnúť na ich mhd, tak by som nestihol check-in do 7-mej, a tak som to zobral do vlastných rúk, privstal som si a išiel o 4-tej ráno radšej 7,5km pešo nejakých 90 minút 🙂 Takto sa s rannou rozcvičkou všetko stihol v predstihu a trajekt bol vybavený 🙂

V Tallinne bol bezproblémový transfer z prístavu busom číslo 2, ktorý vás zoberie priamo na autobusku.

Prekvapil ale autobus z Tallinnu do Rigy, ktorý mal vyše pol hodinové meškanie, vďaka bežcom, ktorý upchali centrum mesta. A čuduj sa svete, moja maršutka, ktorá mala nadväzovať na tento spoj ma vôbec nepočkala. Tak som išiel do stánku Lux express si to vybaviť a objasniť im, že im meškal spoj a ich nadväzujúci spoj ušiel, takže by som celkom rád išiel s mojím ‘zmeškaným lístkom’ aspoň na ten neskorší, ktorý išiel o 90 minút. Tetuška síce zopár minút obvolávala manažérov, ale podarilo sa, nemusel som im robiť problémy 🙂

Pri čakaní na neskoršiu maršutku som sa dal do reči s čakajúcim Yurim, ktorý bol z Rigy a spolu so ženou Nataljou cestovali tiež do Klajpedy, pretože odtiaľ mala rodinu. Cestou sme sa bavili o mojich doterajších zážitkoch a že po Klaipede s Nidou chcem navštíviť Horu krížov, cestou späť do Rigy.

Baltic2016_HillOfCrosses_036
Hora krížov v Litve – či je naozaj taká majestátna sa dozvieš neskôr 😉

Pýtal som sa, prečo je tá budova Akadémie vied v Rige tak podobná k tej vo Varšave a on mi na to, že taká istá je aj v Moskve a že to bol ruský projekt. Chválil som ich typické drevené staré domčeky, ktoré sa mi tak páčia a vyskytujú prakticky na celom Pobaltí, a tak mi objasnil, že to zaviedol jeden pán v 18.storočí, ‘Iugin style’.

Akadémia vied v Rige – odkiaľ je parádny výhľad na mesto

Yuri nebol fanúšikom angličtiny, ale keď nevedel, tak žena mu vypomohla 🙂 ale najlepšie bolo, keď chcel povedať, že na stanici v Klaipede ich bude čakať kamarátka, tak to bola už Nataljina ‘girlfriend’ 🙂 Bus prichádzal do Klaipedy až po 22-hej a počas cesty mi sľúbili, že má zoberú na ubytko, nech nemusím polhodinu chodiť peši 🙂

A tak sa aj stalo, no a samozrejme baby, čo boli z Klajpedy vôbec netušili kam to chcem ísť – Yuri trefne poznamenal, že ‘Bývajú tu vyše 30 rokov, ale vôbec nepoznajú názvy ulíc, vedia ísť len do nočného klubu, nakupovať a ísť sa najesť!’ 😀

Nakoniec sme to so smiechom z popletenej navigácie našli a Yuri ešte so mnou počkal, či je všetko ok s ubytkom, s dôvetkom, že “v Klaipede nikdy nebudeš sám, keby dačo, tak sa o teba postaráme”. Až keď sa po 300-stom Yuriho zazvonení na zvonček objavil pán domáci, že ma ide ubytovať, tak sa so mnou moji pomocníci rozlúčili 🙂