Prečo by si v Litve uprednostnil iné miesta pred Vilniusom?

Ráno bolo celé upršané a pochmúrne až som mal chuť len zostať na izbe a skúsiť si naladiť nejaký ten hokej 😀 Ale samozrejme, že som išiel do toho aj napriek dažďu 😉 Kúpil som si lístky do mestečka Nida na autobusovej stanici – tam mi išiel o 10:15 a späť o 16-tej, takže som vedel, že budem musieť byť naozaj rýchly, keďže tam sme dorazili 12:15. Cesta tam trvala teda 2 hodiny a späť sme boli svižnejší, dali sme to za 1,5 hodiny. V Klaipede sa Bus nalodil na trajekt, aby prešiel vzdialenosť nie o moc dlhšiu ako starý známy Propeler v Bratislave 🙂 aby sa dostal na známy polostrov.

Na Litvu som nemal vyhradených veľa dní, a tak som namiesto hlavného mesta Vilnius uprednostnil mestečká Klaipeda, Nida a známu Horu krížov. Môžem povedať, že neľutujem! 🙂

KLAIPEDA & NIDA

Na uzučkom polostrove, ktorý vedie z Ruska smerom z Kaliningradu bola samozrejme len jediná cesta, ale aj tá mala nejaké tie menšie odbočky, aby autobus cestou zobral aj čakajúcich na polostrove, čo sa len chcú presunúť do inej dedinky.

Baltic2016_Nida_015

Malebné farebné domčeky v Nide

Baltic2016_Nida_016

Na ceste smerom k piesočným dunám

Čo musím naozaj pochváliť, tak v mestečku Nida mali pekne spravené pouličné mapky, podľa ktorých som sa vedel hneď zorientovať, kde mám hľadať známe piesočné duny. Navyše tam bol spravený náučný chodník aj s popismi, takže som nemusel už nič hľadať a riešiť, len ísť a vychutnávať si tu krásu 🙂 Síce mi cestou ešte stále pršalo a fúkal silný vietor, ale ísť ďalej sa oplatilo, pretože časom aspoň dážď ustal. Navyše asi vďaka počasiu som tam bol úplne sám, nikým nerušený som sa kochal krásou piesočných dún 🙂

Baltic2016_Nida_026

Baltic2016_Nida_031

Baltic2016_Nida_037

Baltic2016_Nida_048

Smerom napravo sa už pozeráte na Ruskú federáciu s Kaliningradom

Čo sa týka lesného porastu, tak bolo vidno veľa machov na stromoch, ako aj na zemi a v tráve a na stromoch bolo neskutočne veľa hmyzu – ako keď vonku poletuje peľ zo stromov, tak toľko ich asi bolo, keď ste ich vyplašili z ich miestečka 😀

Baltic2016_Nida_061

Bežný machovitý porast v Nide

Baltic2016_Nida_064

Neviem ako tebe, ale mne sa z týchto cestičiek krížia oči 🙂

Po dunách a dokončení náučného chodníka som sa prešiel len tak po mestečku, kde má fascinovali ako inak staré drevené domčeky v rôznych sviežych farbách. Môžete si pozrieť ešte miestny kostolík, pláž, alebo len tak sledovať čajky, kačky, labute pri mori.

Baltic2016_Nida_080

Baltic2016_Nida_081

Baltic2016_Nida_091

Baltic2016_Nida_101

Baltic2016_Nida_086

Všetko som stihol za necelé 4 hodinky, čo som mal k dispozícii, takže som bol spokojný a pre mňa to bola určite tá najkrajšia prírodná scenéria z celého Pobaltia!

S autobusom som sa vrátil späť do Klaipedy niečo pred 18-tou a musel som ešte stihnúť pozrieť mesto, keďže ďalší deň by už nebol čas. Z autobusovej stanice som išiel na bus číslo 8, ktorý vás povozí po celom centre ako ‘sightseeing bus’ a nemusíte chodiť peši 😉 V starom meste najdete nejaké tie staré budovy, malé námestíčka, prístav so starými aj novými loďkami pokope, kde majú cool miestneho Čumila 😀 v podobe smrtky škriabajúcej sa na chodník z vody 🙂

Baltic2016_Klaipeda_018

Miestny temnejší Čumil 🙂

Baltic2016_Klaipeda_022

Baltic2016_Klaipeda_024

Baltic2016_Klaipeda_008

Čo ale určite neprehliadnite v starom meste je krásne obnovená stará plachetnica, na ktorú sa môžete ísť aj len tak poprechádzať 🙂 No a koho nestretnem na prechádzke… Yuriho z maršutky! Naozaj malé mestečko 🙂

Baltic2016_Klaipeda_027

Krásne vynovená plachetnica

Baltic2016_Klaipeda_030

Baltic2016_Klaipeda_031

Ubytovanie v Klaipede som mal v tichej štvrti s rodinnými domami, kam sa dalo dostať peši za 25 min. z autobusky, či vlakovej stanice (ktoré sú našťastie pri sebe) a pod nosom bol aj hypermarket 🙂

Takže to máme z rýchlika Nidu a Klaipedu v jeden deň, viem, že to nebolo ideálne, ale to najhlavnejšie som stihol. A v tripe som pokračoval do mestečka Siauliai, tentokrát pre zmenu vlakom, za 9€. Vlaky majú relatívne nové, čisté, poloprázdne a tetuška vám donesie aj kávu, ci čaj.

Baltic2016_Klaipeda_044

Vystavený vláčik pri hlavnej vlakovej stanici v Klaipede

ŠIAULIAI – Hora krížov

Do tohto mestečka som išiel len z jediného dôvodu a to že, že sa dá odtiaľ dostať miestnym busom na Horu krížov, ktorú v Litve proste musíte vidieť 😉

Baltic2016_HillOfCrosses_028

Pri vlakovej stanici som sa pýtal mladej baby po anglicky, že ktorým smerom je autobusová stanica, povedala mi, že ‘I don’t speak English’, tak som sa trocha zamyslel a hneď povedal ‘Autoosta?’, čo je v ich reči autobuska a hneď mi ukázala ten správny smer 😀

Vlaková aj autobusová stanica sú opäť kúsok od seba, a pokiaľ chcete ísť na známu Horu krížov, treba použiť bus, ktorý smeruje do ‘Joniskis’ a vystúpiť na 3.-tej zastávke s názvom ‘Domantu’. Odtiaľ je to už len 2km peši smerom na vedľajšiu cestu, ktorú lemujú vysoké stromy.

Baltic2016_HillOfCrosses_036

Cestou som sa dal do reči s Arimom z Fínska, chlapík čo začal svoju cestu okolo sveta vo Fínsku v máji a v minulosti navštívil Nepál, či KĽDR. Jeho zaujímavé príhody z ciest si môžeš prečítať na jeho blogu Arimo Travels. Aspoň som sa na mojej ceste na Horu krížov nenudil a mal som spoločnosť. Navyše o 2 týždne by mal zavítať aj do Bratislavy, tak som mu poradil miesta, ktoré by nemal vynechať a nech sa mi ozve 🙂 a plánuje si pozrieť aj Tatry – správny to človek!

Baltic2016_HillOfCrosses_043

Arimo z Fínska a za ním Hora krížov – ako vidíš, nie je až taká obrovská ako sa zdá z fotiek

Na miesto určenia sme dorazili bez problémov, po ceste sme s Arimom kecali o našich cestovateľských plánoch a iných veciach. V prvom rade, keď som zbadal horu krížov, tak ma prekvapilo, aké je to malé, pretože z fotiek som to očakával, no, väčšie. Ale nič to neubralo na jedinečnosti tohto úžasného miesta, kde môžete vidieť tie najrôznejšie kríže z celého sveta rôznych veľkostí a prevedení. Na veľkom kríži visia menšie kríže a na tých krížoch zas ďaľšie malé kríže a tak ďalej 🙂 A v úzkych bočných uličkách na kopci môžete vidieť aj rôzne voľne pohádzané kríže, ktoré nie sú ani nijak špeciálne zasadené, ani zavesené.

Baltic2016_HillOfCrosses_020

Kríže bez domova

Riadne sa tam mračilo a dážď bol na spadnutie, čo sa našťastie nestalo a aspoň mraky umocnili atmosféru tohto magického miesta 🙂 Na prezretie vám stačí v pohode necelá hodinka.

Baltic2016_HillOfCrosses_013

Po Hore krížov som sa vrátil do Siauliai, aby som pokračoval busom do mojej záverečnej destinácie – Rigy 🙂