The Thakhek Loop bol pre nás najväčším dobrodružstvom v Laose

Keď sa povie Laos, tak automaticky k nemu patrí legendárny tzv. Loop, čo je vec, ktorú by nemal vynechať žiaden návštevník Laosu, čítaj ďalej a zistíš prečo 😉

Je to cca 500 km okruh, ktorý zvyknú ľudia robiť na požičaných skútroch, či motorkách a cestou sa zastavujú v početných jaskyniach, vodopádoch a jazierkach s tyrkysovou vodou na okúpanie. Začiatok aj koniec je v mestečku Thakhek.

Typický kolorit laoských dedín. Úzke cesty s výmoľmi a promenádujucimi sa kravami, ktorým sa budete neraz vyhýbať a vo väčšom množstve

Pozri si naše video z Loop-u iba v 3 minútach

Transport z Vientiane do Thakheku

Aby sme sa dostali na autobus do Thakheku sme sa museli najprv dopraviť na Southern Central bus station. Dá sa tam dostať autobusom #29 za 3000 kip (0,3 €) z Central bus station (Khua Din Bus).

Vo Vientiane majú peknú modernú autobusovú stanicu aj s prehľadným rozspisom spojov vrátane ich cien

Southern Central bus station je síce na severe Vientianu, ale volá sa Southern preto, lebo autobusy odtiaľto jazdia na juh Laosu. Autobusy odchádzajú v úplne nešťastných hodinách a to o 4:00, 5:00, 6:00, 12:00, 13:00-VIP. Cesta stojí 60 000 kip (6 €) a cesta trvá 7 hodín.

Požičanie skútra/motorky

Veľa dobrých referencií na internete sme našli na požičovňu Mad Monkey, ktorá patrí nemeckému “expatovi” a jeho motorky sú aj v top stave, takže je mala pravdepodobnosť, že by vás nechala niekde v štichu. Za nás môžem povedať, že sme s tou našou nemali absolútne žiaden problém. Navyše, ich helmy majú aj GoPro držiak 😉

Treba si za to trocha priplatiť, keďže prenájom plneautomatického 125 cc skútra Honda Click nás vyšiel na 140 000 kip / deň (cca 14 €). Sú aj lacnejšie poloautomatické Honda Wave, ktoré sú tak typické pre tento región. Avšak tieto už boli všetky zapožičané.

125 cc skúter bohate postačuje aj pre dvoch, pre potreby Loop-u

Nám ale maximálne vyhovovala naša Honda Click, keďže sme mali až dva ruksaky, jeden mala Janka na chrbte a ďalší som mal ja pod nohami, čo by na lacnejšej Honda Wave nebolo tak komfortne možné, keďže tam chýba ten väčší priestor pod nohami.

V požičovniach je možnosť nechať si tam svoje veľké backpacky a iné zbytočnosti, ale samozrejme svoj notebook a fototechniku by som nikomu nikdy nenechával 😛

Na ceste nikdy nebudete sami a neustále budete vidieť aspoň nejakých turistov. Tieto skútre patrili nemeckým turistom, ktorí si objednávali nudlové polievky so slovami “please, no koriander!”, výrazne gestigulujúc, akoby to bola otázka života a smrti 🙂

Po tomto výlete budete mať plné zuby nudlových polievok, samozrejme s koriandrom 😉

Navigácia

Pokiaľ sa nechcete spoliehať len na miestne tabuľky k atrakciám, ktoré nie sú úplne vždy v poriadku, tak odporúčam využiť napr. maps.me a cez jedno slúchadlo počúvať hlasové pokyny. Jedno ucho treba mať vždy voľné, aby bolo počuť miestnych trúbiť pri obiehaní a podobne 🙂 Po ceste sa nedá nejak veľmi zablúdiť, keďže je jednoduchá, ale sú na nej napr. aj dve križovatky, kde by ste nemali odbočovať na Vietnam 😉

Na navigáciu odporúčam maps.me, keďže miestne atrakcie sú tam pekne poznačené

Stav ciest

Väčšinu času sa ide po vyasfaltovaných cestách. Po mestečko Lak Sao v dobrom stave, len s niekoľkými výmoľmi, potom to už bude náročnejšie 😉 Pretože bude treba prechádzať aj štrkovými cestami, či vyjazdenými poľnými cestami s rôznymi výmoľmi, kde si už dopredu treba vybrať tu správnu cestu pomedzi výmoly 🙂

Vo všeobecnosti ale platí, že netreba zaspať na vavrínoch ani na cestách s dobrým povrchom a rovinkou, pretože veľký výmoľ, hrboľ, či štrk na ceste príde naozaj nečakane! Serpentíny si takisto netreba rezať ideálnou stopou, pretože to isté môže robiť oprotiidúci pickup / kamión / bus, no, a on je väčší 😉

Najlepšie je stav ciest vidno vo videu, ktoré je na začiatku článku 😉

Aj po takýchto cestách sa jazdí v Laose

Niekedy treba prekonať aj takéto drevené mostíky

Ázijské pravidlá

V Laose jazdia našťastie na správnej strane cesty. Platí tu typické ázijské pravidlo väčšieho. Takže keď ide oproti kamión a má v ceste prekážku, začne ju obiehať aj keď mu práve ide oproti nejaká motorečka, treba sa čím skôr upratať na kraj.

Ak vás zozadu ide obiehať niečo väčšie a má pochybnosti o vašom ďalšom smere jazdy, tak vám jednoducho zatrúbia, aby ste vedeli, že obiehajú.

Coca Cola v Laose 🙂

Veľakrát to vyzerá, že vám miestni z bočných ciest len tak rýchlo vbehnú do cesty, ale v konečnom dôsledku sa plynule zaradia.

Keď ale človek nerobí nejaké nepredvídateľné pohyby, je čitateľný v predstihu a nepreteká sa s miestnymi, ktorí dobre poznajú cesty, tak sa ozaj nie je čoho báť 😉

Itinerár pre The Loop

V Mad monkey požičovni sme dostali aj mapku s podrobným popisom a odporúčaniami. Uponáhľaní cestovatelia ho robia za 3 dni a tí, čo si to chcú viac vychutnať si na to nechajú 4 dni, ako aj my 😉

Pokiaľ budete mať na výlet 4 dni, ako aj my, tak si môžete dovoliť ísť späť tou istou zábavnejšou cestou od najznámejšej atrakcie Konglor cave, inak by ste museli  ísť vyše 100 km po rýchlostnej ceste, kde vás každú chvíľu obiehajú kamióny a autobusy.

1.deň (130 km)

Spočiatku to bolo trocha chaotické, keďže mi nefungovala navigácia akoby mala a keď sme sa dostali k prvej no name jaskyni zadarmo, tak nestála za nič. Bolo strašne teplo, akurát sme boli riadne spotení už po prvej polhodine a navyše sme cestou prehliadli Budha cave, a tak sme sa kúsok museli vrátiť – začiatok ako sa patrí 😀

Naša prvá jaskyňa nám veľmi nevyšla 🙂

Kúsok od prvej nepodarenej jaskyne bol krásny výhľad

# Budha cave – 5000 kip (0,5 €) vstup, 3000 kip (0,3 €) parking

Je to pekná malá jaskyňa. Ale je to len jedna ‘miestnosť’ kam môžete vstúpiť iba naboso a nemôže sa tam ani fotiť, treba zvážiť návštevu.

Miestni mníchovia pri Budha cave, ktorých som si pekne naaranžoval na fotografiu mi zlepšili náladu 🙂

Vstup do jaskyne, v prípade výletu loďkouPri tejto jaskyni je možnosť aj 3 hodinovej plavby lodičkou, na ktorej sme neboli. Poplatok za loď je 100 000 kip (9,79 €). Nedá sa totiž nechať zlákať na všetky atrakcie, lebo by to trvalo aj viac ako 4 dni 😉

# Tham sa pha – zadarmo

Vstup do Tham sa pha jaskyne

Tham sa pha jaskyňa a naše obľúbené farebné vlajky

# Vodopád Tad Song Souk – 5000 (0,5 €) kip vstup

K tomuto vodopádu sa ide po štrkovej ceste, takže treba ísť opatrnejšie. O to je ale krajšia odmena v podobe vodopádu, kde sa dá aj okúpať, ak sa stíha. My sme už kúpanie nestíhali, keďže sa stmievalo a na naše prvé ubytko sme už aj tak išli po tme. No a keď máš požičanú helmu s tmavým štítom, tak ten musel ísť hore a moje oči museli odrážať všetky tie mušky a komáre 😀

Ak stihnete vodopád Vodopád Tad Song Souk pred zotmením, tak sa v ňom dá aj okúpať

Cez kamene sa dá štverať hore dole, koľko len človek chce

Dosť bolo leňošenia, so zapadajúcim slnkom už musíme ísť na ubytko

# Ubytovanie – Phosy Thalang

Cena – 60 000 kip (5,87) za dvojlôžkovú izbu.

Krásne ubytovanie v drevenom bungalove, s možnosťou stravovania.

Všetky zaparkované skútre patria turistom, tí čo prídu neskoro večer, tak si musia pohľadať iné ubytovanie. Večer tu je už celkom zima, takže treba mať na sebe minimálne bundu.

2.deň (115 km)

Cestou z ubytovania nás čakala krásna scenéria cesty idúcej pomedzi vodnú nádrž, ktorá bola posiata viacerými stromami bez konárov. Nasledovali prvé serpentíny pomedzi červené skaly.

Takýto výhľad sa nám naskytol hneď po prvých kilometroch prejdených ráno

# Budha carvings

Milá krátka zastávka počas stúpania serpentínami do hôr v podobe niekoľkých Budhov vytesaných do skál popri ceste.

Veľa krásnych vecí tu nájdete jednoducho zadarmo, popri ceste

Už na prvý pohľad musí byť každému jasné, že na tejto ceste sa dá parádne vyšantiť 😉

# Lak Sao

Je to mestečko po ceste, kde sme si dali v pouličnom stánku našu prvú ľadovú Lao Coffee za 10 000 kip (1€) a bola naozaj výborná 🙂 Aj keď pre niekoho by mohla byť príliš sladká, kvôli “salku”, ktoré tam dávajú, pre nás nebola.

V Lak Sao nás privítala dlhá hlavná ulica s vejúcimi vlajkami, ako laoskými, tak aj komunistickými

Ešte sme netušili, že po prvej studenej Lao coffee od tejto pani budeme vždy, keď to bude možné, vyhľadávať stánky obložené kondenzovaným mliekom 🙂

Lao Coffe robia teplú aj studenú. Nám osobne chutila viac práve tá studená

# Dragon Cave / Mangkone Cave – 10 000 kip (1 €)

Cestou sme našli pekne upravené parkovisko, aj s malou kaviarničkou, kde nás hneď oslovil miestny, či nechceme ísť za poplatok do jaskyne. Chvíľu sme váhali, keďže sme vôbec netušili, čo to bude za jaskyňu, ale nakoniec sme šli. Pre mňa to bola najkrajšia jaskyňa z Loopu! Začína tak nenápadne a neustále graduje výzdobou a kam všade sa dá ísť. Pri prechádzke som si stále myslel, že už bude končiť, ale jaskyňa nám ukázala stále lepšie a krajšie priestory 🙂 Jaskyňa je veľmi pekne nasvietená, tečie ňou voda, chodí sa tam miestami po piesku a lozí po kameňoch, inak sa tam veľmi nezašpiníte a budete sa cítiť akoby ste boli hlavným hrdinom Nekonečného príbehu 😉

Pri vstupe do jaskyne boli novovytvorené sochy Budhov

Jaskyňa začínala nenápadne, neočakávali sme, že bude dlhá

Na zemi pribudol piesok, ideme ďalej

Monumentálna výzdoba a v jaskyni prakticky nikto nebol, len my, pretože nie je turisticky známa

# Ubytovanie – v mestečku Na Him – Sanhak Guest House

Cena – 50 000 kip (4,89 €) za dvojlôžkovú izbu

3.deň (110 km)

# Konglor cave – 5 000 kip (0,5 €) parking, 2 000 kip (0,2 €) vstup do areálu, 120 000 kip (11,7 €) loďka pre dve osoby

Skoro ráno sme sa z ubytovania vybrali do vychýrenej Konglor cave. Nebolo to už ďaleko z Na Himu. Okrem malého vstupného do jaskyne si treba zaplatiť aj loďku. Vtip je v tom, že jeden človek zaplatí 110 000 kip (10,7 €), dvaja 120 000 kip (11,7 €) a traja 130 000 kip (12,7 €). Ale ľudia väčšinou chodia po dvojiciach a nechce sa im deliť. My sme na osamelého tretieho cestovateľa s ktorým by sme posharovali loď, tiež nechceli čakať 🙂

Smerujeme ku vchodu Konglor cave

Sme vo vnútri, pozeráme sa na okoloidúce lode, ktoré osvecujú jaskyňu iba čelovkami pasažierov

V jaskyni to funguje tak, že nastúpite ujovi do loďky, zoberie vás kúsok, potom si pozriete časť jaskyne pešo, kde je aj najväčšia výzdoba. Potom vás zoberie iná loďka hlbšie do jaskyne. Pri samotnej plavbe už veľa výzdoby neuvidíte, pretože je to jednoduchší typ jaskyne, ale tá samotná plavba je zážitok 🙂

Konglor Cave má svoje tajomné čaro

Výzdobu si treba užiť na začiatku, potom už bude len čierno-čierna tma

Pri plavbe je jaskyňa naplno ponorená do tmy a každý vidí len to, čo si osvetlí čelovkou 😉

Plavba ide 7 km popod miestnu horu a výlet trvá necelé 2 hodiny. Rozhodne stojí za to ju navštíviť a nepreskočiť 😉

Byvol riečny dotvára atmosféru okolia Konglor cave

Hora, pod ktorou je Konglor cave

Náš usmievavý sprievodca jaskyňou

Lode sú úzke a rýchle

Keďže sme mali na výlet 4 dni, tak hneď po Konglor cave sme sa nemuseli náhliť vyše 100 km po frekventovanej rovnej nudnej ceste plnej kamiónov a autobusov.

Namiesto toho sme sa vydali smerom ako sme aj prišli, aj na základe odporúčaní z požičovne.

Takto sme si záver mohli ešte pekne užiť, čo sa týka pekných krajiniek a scenérií a cestou sme si mohli pozrieť, čo sme predtým nestihli.

# Cool Springs  10 000 kip (1 €)

Cestou sme pozreli známe Cool Springs. Je to jedno jazierko s krásnou modrastou farbou, kde sa dá aj okúpať, ak prežijete tú chladnejšiu teplotu vody. My sme bohužiaľ v ten deň nemali až taký hic, aby sa človek hádzal do tej studenej vody 😀

Voda vyzerala super, no nebola až tak teplá aby sme sa tam hrnuli

# Ubytovanie – v mestečku Lak Sao, PhouVanh TavanhThong Guest House

Cena – 60 000 kip (5,9 €) za dvojlôžkovú izbu

4.deň (159 km)

Posledný deň sme mali pred sebou ešte stále dlhú cestu do požičovne a skúter trebalo vrátiť do 18:00.

Všetko podstatné, čo sme chceli vidieť sme už stihli, takže sme sa mohli naplno sústrediť na cestu späť.

Cestou sme veľakrát natrafili aj na rôzne zvieratá

Jedinú zastávku ohľadom atrakcií sme dali tesne pred Thakhekom, v Elephant cave. Navigácia nás poslala cez zaujímavú poľnú cestičku, kde bol veľakrát na poľnej ceste aj piesok, takže jazda bola o to zábavnejšia 🙂

# Elephant Cave – 5000 (0,5 €) kip vstup

Je to menšia jaskyňa, s pekným výhľadom na miestnu dedinku, ktorú sa oplatí navštíviť, pretože potom sa ide po úzkom drevenom moste, čo je ďalší super zážitok 😉

Vstup do areálu Elephant cave

Milujem tieto krásne hrubé stromy zdobené pestrofarebnými vlajkami

Neveľká jaskyňa Elephant cave. Neturistická, takže opäť skoro bez návštevníkov

Skúter sme s prehľadom stihli vrátiť pred 18:00 a ešte sme sa povozili trocha po meste a pozreli pekný chrám pri pobreží, kúsok od požičovne Mad Monkey 🙂

Pekne upravené nábrežie v centre Thakheku pri Vat Nabo

Megastrom v areáli chrámu Vat Nabo

Chrám Vat Nabo

Čo robiť v Thakheku?

Absolútne nič sa v samotnom meste nedá robiť, lebo je to ospalá diera 🙂 To sa týka aj jedla. Nejaký chutnejší street food tu nehľadajte, všade majú len nudlové polievky s koriandrom 😉

Až ucítite vo svojom jedle mydlovo-práškovú chuť, tak určite jete koriander. Väčšina západniarov ho neznáša, aj keď je ževraj zdravý. No v miestnej kuchyni má svoje silné miesto

Podarilo sa nám nájsť jednu úžasnú western style reštauráciu, krásne zariadenú a s cenami ako za miestne jedlo! Názov reštaurácie je Lebleu Café.

Lebleu Café v Thakheku so super jedlami a nízkymi cenami

Tak tohto Lososa som mal za cca 2 eurá

Transport z Thakheku

Chodieva polnočný autobus do hlavného mesta Vientiane. Ale sme v Ázii a netreba tie časy brať úplne vážne. Keď sme sa o 23:30 rútili pešo pár km z centra uličkami Thakheku s kopec túlavými brechajúcimi psami na autobusovú stanicu, tak sme duchaprítomne museli zastaviť oprotiidúci autobus, lebo sme tušili, že to môže byť ten náš. A bol to on, proste išiel len tak skôr 🙂

Inak chodievajú autobusy do Vientianu o 6:30, 7:30, 8:30, 9:15 VIP, 9:45 a ten vyššie spomínaný niekedy okolo polnoci. Cesta stojí 60 000 kip (6 €).