The Thakhek Loop bol pre nás najväčším dobrodružstvom v Laose

Keď sa povie Laos, tak automaticky k nemu patrí legendárny tzv. Loop, čo je zážitok, ktorú by nemal vynechať žiaden návštevník, obzvlášť nie ten, čo miluje jazdu na motorke 😉

Piesok na zemi v Mangkor cave, Thakhek Loop, Laos

Obsah

Čo je to Thakhek Loop?

Je to cca 500 km okruh, ktorý začína a končí je v mestečku Thakhek. Ľudia zvyknú robiť tento okruh na požičaných skútroch, či motorkách a cestou sa zastavujú v početných jaskyniach, vodopádoch pri jazierkach s tyrkysovou vodou v ktorej sa dá aj okúpať. K tomuto dobrodružstvu neodmysliteľne partia aj prašné cesty, jednoduchý vidiecky život laoského vidieka, kravy na ceste a desiatky mávajúcich detí 😉

Typický kolorit laoských dedín, Thakhek Loop, Laos
Typický kolorit laoských dedín. Úzke cesty s výmoľmi a promenádujúcimi sa kravami

Pozri si naše video z Loop-u iba v 3 minútach

Transport z Vientiane do Thakheku

Aby sme sa dostali na autobus do Thakheku sme sa museli najprv dopraviť na Southern Central bus station. Dá sa tam dostať autobusom #29 za 3000 kip (0,3 €) z Central bus station (Khua Din Bus).

Southern Central bus station je síce na severe Vientianu, ale volá sa Southern preto, lebo autobusy odtiaľto jazdia na juh Laosu. Autobusy odchádzajú v úplne nešťastných hodinách a to o 4:00, 5:00, 6:00, 12:00, 13:00-VIP. Cesta stojí 60 000 kip (6 €) a trvá 7 hodín.

moderna autobusova stanica vo Vientiane, Laos
Vo Vientiane majú peknú modernú autobusovú stanicu aj s prehľadným rozpisom spojov vrátane ich cien

Požičanie skútra/motorky

Veľa dobrých referencií na internete sme našli na požičovňu Mad Monkey, ktorá patrí nemeckému “expatovi” a jeho motorky sú v top stave. Takže je menšia pravdepodobnosť, že by nás nechala niekde v štichu. Môžem povedať, že sme s tou našou nemali absolútne žiaden problém. Navyše, ich helmy majú aj GoPro držiak 😉

Treba si za to trocha priplatiť, keďže prenájom plneautomatického 125 cc skútra Honda Click nás vyšiel na 140 000 kip / deň (cca 14 €). Sú aj lacnejšie poloautomatické Honda Wave, ktoré sú tak typické pre tento región. Avšak tieto už boli všetky zapožičané.

Požičaní skúter Honda Click 125 CC na Thakhek Loop, Laos
125 cc skúter pre potreby Loop-u bohate postačuje aj pre dvoch 😉

Nám naša Honda Click vyhovovala, keďže sme mali až dva ruksaky. Jeden mala Janka na chrbte a ďalší som mal ja pod nohami. To by na lacnejšej Honda Wave nebolo možné tak komfortne, keďže tam chýba priestor pod nohami.

V požičovniach je možnosť nechať si tam svoje veľké backpacky a iné zbytočnosti. Samozrejme svoj notebook a fototechniku by som nikomu nikdy nenechával 😛

Na ceste nikdy nebudete sami a neustále budete vidieť aspoň nejakých turistov. Tieto skútre patrili nemeckým turistom, ktorí si objednávali nudlové polievky so slovami “please, no koriander!”, výrazne gestigulujúc, akoby to bola otázka života a smrti 🙂
Polievka Pho v bežnej laoskej reštaurácií, Laos
Po tomto výlete budete mať plné zuby nudlových polievok Pho, samozrejme s koriandrom 😉

Navigácia

Pokiaľ sa nechcete spoliehať len na miestne tabuľky k atrakciám, ktoré nie sú úplne vždy v poriadku, tak odporúčam využiť napr. maps.me a cez jedno slúchadlo počúvať hlasové pokyny. Jedno ucho treba mať vždy voľné, aby bolo počuť miestnych trúbiť pri obiehaní a podobne 🙂

Po ceste sa nedá nejak veľmi zablúdiť, keďže je jednoduchá. Sú na nej aj dve križovatky, kde by si nemal odbočovať na Vietnam 😉

Laoské dieťa so smartfónom v ruke, Thakhek Loop
Miestna populácia poznačená modernou dobou smartfónov 😀

Stav ciest

Väčšinu času sa ide po vyasfaltovaných cestách. Po mestečko Lak Sao je cesta v dobrom stave, len s niekoľkými výmoľmi. Potom to už bude náročnejšie, pretože bude treba prechádzať aj štrkovými cestami, či vyjazdenými poľnými cestami s rôznymi výmoľmi, kde si už dopredu treba vybrať tu správnu cestu pomedzi výmole 🙂

Vo všeobecnosti ale platí, že netreba zaspať na vavrínoch ani na cestách s dobrým povrchom a rovinkou, pretože veľký výmoľ, hrboľ, či štrk na ceste príde naozaj nečakane! Serpentíny si takisto netreba rezať ideálnou stopou, pretože to isté môže robiť oprotiidúci pickup / kamión / autobus, no, a on je väčší 😉

Najlepšie je stav ciest vidno vo videu, ktoré je na začiatku článku 😉

Jednoduchý vidiek a ludia na bicykloch Thakhek Loop, Laos
Aj po takýchto cestách sa jazdí v Laose
Drevený most cez rieku, Thakhek Loop, Laos
Niekedy treba prekonať aj drevené mostíky 😛

Ázijské pravidlá cestnej premávky

1. V Laose sa jazdí napravo – tak ako u nás
  2. Ázijské pravidlo väčšieho – keď má protiidúci kamión v ceste prekážku, začne ju obiehať aj keď mu práve ide oproti nejaká motorečka
  3. Pri obiehaní sa trúbi – hlavne ak nevie aký je tvoj ďalší smer
  4. Treba byť čitateľný a nerobiť nepredvídateľné pohyby
Coca Cola v Laose
Coca Cola v Laose, najlepšia odmena po jazde na motorke 🙂

Itinerár pre The Loop

V Mad monkey požičovni sme dostali aj mapku s podrobným popisom a odporúčaniami. Uponáhľaní cestovatelia ho robia za 3 dni a tí, čo si to chcú viac vychutnať si na to nechajú 4 dni, ako aj my 😉

Pokiaľ budeš mať na výlet 4 dni, tak si môžeš dovoliť ísť späť tou istou zábavnejšou cestou od najznámejšej atrakcie Konglor cave. Inak by ste museli ísť vyše 100 km po rýchlostnej ceste, kde ťa každú chvíľu obiehajú kamióny a autobusy.

1. deň (130 km)

Spočiatku to bolo trocha chaotické, keďže mi nefungovala navigácia akoby mala a keď sme sa dostali k prvej no name jaskyni zadarmo, tak nestála za nič. Bolo strašne teplo, akurát sme boli riadne spotení už po prvej polhodine. Navyše sme cestou prehliadli Budha cave a tak sme sa kúsok museli vrátiť – začiatok ako sa patrí 😀

Naša prvá jaskyňa nám veľmi nevyšla 😀

# Budha cave – 5000 kip (0,5 €) vstupné, 3000 kip (0,3 €) parking

Je to pekná malá jaskyňa, ktorá slúži ako svätyňa. Je to len jedna ‘miestnosť’ kam môžeš vstúpiť iba naboso a nemôže sa tu ani fotiť.

Pri tejto jaskyni je možnosť aj 3 hodinovej plavby lodičkou, na ktorej sme neboli. Poplatok za loď je 100 000 kip (9,79 €). Netreba sa  nechať zlákať na všetky atrakcie, lebo by to trvalo viac ako 4 dni a boli by ste ujaskyňovaní 😉

4 budhistický mnísi pred Budha cave, Thakhek Loop, Laos
Miestni mnísi pri Budha cave, ktorých som si pekne naaranžoval na fotografiu, mi zlepšili náladu 🙂
Vstup do jaskyne, v prípade výletu loďkou

# jaskyňa Tham sa Pha – zadarmo

Vstup do Tham sa Pha jaskyne, Thakhek Loop, Laos
Vstup do Tham sa Pha jaskyne
Tham sa Pha jaskyňa, Thakhek Loop, Laos
Tham sa Pha jaskyňa a naše obľúbené farebné vlajky 🙂

# Vodopád Tad Song Souk – 5000 (0,5 €) kip vstupné

K tomuto vodopádu sa ide po štrkovej ceste, takže treba ísť opatrnejšie. O to je ale krajšia odmena v podobe vodopádu, kde sa dá aj okúpať, ak sa stíha 😉 My sme už kúpanie nestíhali, keďže sa stmievalo a na naše prvé ubytko sme už aj tak išli po tme. No a keď máš požičanú helmu s tmavým štítom, tak ten musel ísť hore a moje oči museli odrážať všetky tie mušky a komáre 😀

vodopád Tad Song Souk, Thakhek Loop, Laos
Ak stihnete vodopád Tad Song Souk pred zotmením, tak sa v ňom dá aj okúpať 😉
Cez kamene sa dá štverať hore dole, koľko len človek chce

# Ubytovanie – Phosy Thalang

Cena – 60 000 kip (5,87) za dvojlôžkovú izbu.

Krásne ubytovanie v drevenom bungalove, s možnosťou stravovania. Večer tu je už celkom zima, takže treba mať na sebe minimálne bundu.

Ubytovanie v Laose, Thakhek Loop
Všetky zaparkované skútre patria turistom. Tí čo prídu neskoro večer, si musia pohľadať iné ubytovanie.

2. deň (115 km)

Cestou z ubytovania nás čakala krásna scenéria cesty idúcej pomedzi vodnú nádrž Nam Theun, z ktorej vytŕčali vyschnuté stromami bez konárov. Nasledovali prvé serpentíny pomedzi červené skaly.

Priehrada so suchými stromami, Thakhek Loop, Laos
Takýto výhľad sa nám naskytol hneď po prvých kilometroch prejdených ráno 🙂

# Budha carvings

Milá krátka zastávka počas stúpania serpentínami do hôr v podobe niekoľkých Budhov vytesaných do skál popri ceste 🙂

Budha carvings, Thakhek Loop, Laos
Veľa krásnych vecí tu nájdete jednoducho zadarmo, popri ceste
Cesty v Laose, Thakhek Loop
Už na prvý pohľad musí byť každému jasné, že na tejto ceste sa dá parádne vyšantiť 😉

# Lak Sao

Lak Sao je mestečko po ceste, kde sme si dali v pouličnom stánku našu prvú ľadovú Lao Coffee za 10 000 kip (1€). Bola naozaj výborná 🙂 Aj keď pre niekoho by mohla byť príliš sladká, kvôli “salku”, ktoré doň dáva. Pre nás nebola.

Lak Sao, Thakhek Loop, Laos
V Lak Sao nás privítala dlhá hlavná ulica s vejúcimi laoskými aj komunistickými vlajkami
Stánok s Lao coffee a plechovkami kondenzovaného mlieka
Ešte sme netušili, že po prvej studenej Lao coffee od tejto pani budeme vždy, keď to bude možné, vyhľadávať stánky obložené kondenzovaným mliekom 🙂
Lao Coffee
Lao Coffee robia teplú aj studenú. Nám osobne chutila viac práve tá studená (s ľadom)

# Dragon Cave / Mangkone Cave – 10 000 kip (1 €)

Cestou sme našli pekne upravené parkovisko, aj s malou kaviarničkou, kde nás hneď oslovil miestny, či nechceme ísť za poplatok do jaskyne. Chvíľu sme váhali, keďže sme vôbec netušili, čo to bude za jaskyňu, ale nakoniec sme šli. Pre nás to bola najkrajšia jaskyňa z Loopu! 🙂

Začína tak nenápadne a neustále graduje výzdobou a kam všade sa dá ísť. Pri prechádzke som si stále myslel, že už bude končiť, ale jaskyňa nám odhaľovala stále lepšie a krajšie priestory 🙂 Jaskyňa je veľmi pekne nasvietená, tečie ňou voda, chodí sa tam miestami po piesku a lozí po kameňoch. Veľmi sa nezašpiníš a budeš sa cítiť akoby si bol hlavným hrdinom Nekonečného príbehu 😉

Piesok v jaskyni Dragon Cave, Mangkone Cave, Thakhek Loop, Laos
Jaskyňa začínala nenápadne, následne na zemi pribudol piesok, ideme ďalej 🙂
Piesok v DRagom cave, Mangkor cave Thakhek Loop, Laos
Monumentálna výzdoba a v jaskyni prakticky nikto nebol, len my, pretože nie je turisticky známa 😉

# Ubytovanie – v mestečku Na Him – Sanhak Guest House

Cena – 50 000 kip (4,89 €) za dvojlôžkovú izbu

3. deň (110 km)

# Konglor cave – 5 000 kip (0,5 €) parking, 2 000 kip (0,2 €) vstupné do areálu, 120 000 kip (11,7 €) loďka pre dve osoby

Skoro ráno sme sa z ubytovania vybrali do najväčšej atrakcie Loopu, Konglor cave. Nebolo to už ďaleko z Na Himu. Okrem malého vstupného do jaskyne si treba zaplatiť aj loďku. Vtip je v tom, že jeden človek zaplatí 110 000 kip (10,7 €), dvaja 120 000 kip (11,7 €) a traja 130 000 kip (12,7 €). Ale ľudia väčšinou chodia po dvojiciach a nechce sa im deliť. My sme na osamelého tretieho cestovateľa, s ktorým by sme posharovali loď, tiež nechceli čakať 🙂

Smerujeme ku vchodu Konglor cave, Thakhek Loop, Laos
Smerujeme ku vchodu Konglor cave
Vstup do Konglor cave, Thakhek Loop, Laos
Vstup do Konglor cave

V jaskyni to funguje tak, že nastúpiš ujovi do loďky, zoberie ťa kúsok kde ťa vyloží a časť jaskyne pešo si prejdeš pešo. Tu sa nachádza najväčšia výzdoba a následne sa opäť nalodíš za týmto úsekom. Potom ťa zoberie tá istá loďka hlbšie do jaskyne. Pri samotnej plavbe už veľa výzdoby neuvidíš, pretože v týchto zemepisných šírkach kalcit nemá ideálne podmienky na vyzrážanie sa.

Pri plavbe je jaskyňa naplno ponorená do tmy a každý vidí len to, čo si osvetlí čelovkou 😉 Plavba ide 7 km popod vápencovú horu a výlet trvá necelé 2 hodiny. Konglor cave rozhodne stojí za návštevu 😉

Jaskynná výzdoba v Konglor cave
Výzdobu si treba užiť na začiatku, potom už bude len čierno-čierna tma
 Pod touto horou sa ukrýva Konglor cave, Thakhek Loop, Laos
Na druhej strane. Pod touto horou sa ukrýva Konglor cave 🙂
Náš usmievavý sprievodca jaskyňou Konglor cave, Thakhek Loop, Laos
Náš usmievavý sprievodca jaskyňou

Keďže sme mali na výlet 4 dni, tak sme sa nemuseli náhliť vyše 100 km po frekventovanej rovnej nudnej ceste plnej kamiónov a autobusov. Namiesto toho sme sa vydali smerom ako sme aj prišli. Takto sme si záver mohli ešte pekne užiť, čo sa týka pekných scenérií na vápencové kopce a cestou sme si mohli pozrieť, čo sme predtým nestihli.

# Cool Springs  10 000 kip (1 €)

Cestou späť sme pozreli Cool Springs. Je to jedno jazierko s krásnou modrastou farbou, kde sa dá aj okúpať, ak prežiješ tú chladnejšiu teplotu vody. My sme bohužiaľ v ten deň nemali až taký hic, aby sa človek hádzal do tej studenej vody 😀 Prekvapivo tu majú aj prezliekarne, ktoré sa nachádzajú pri vchode 😉

Jazierko Cool Springs na trase Thakhek Loop, Laos
Cool Springs, voda vyzerala super, no nebola až tak teplá aby sme sa tam hrnuli

# Ubytovanie – v mestečku Lak Sao, PhouVanh TavanhThong Guest House

Cena – 60 000 kip (5,9 €) za dvojlôžkovú izbu

4. deň (159 km)

Posledný deň sme mali pred sebou ešte stále dlhú cestu do požičovne a skúter bolo treba vrátiť do 18:00. Všetko podstatné, čo sme chceli vidieť sme už stihli, takže sme sa mohli naplno sústrediť na cestu späť.

# Elephant Cave – 5000 (0,5 €) kip vstupné

Jedinú zastávku ohľadom atrakcií sme si dali tesne pred Thakhekom. Navigácia nás poslala cez neupravenú poľnú cestičku, kde bol veľakrát piesok, takže jazda bola o to zábavnejšia 🙂

Je to menšia jaskyňa, s pekným výhľadom na miestnu dedinku, ktorú sa oplatí navštíviť, pretože potom si môžete skrátiť cestu po úzkom drevenom moste, čo je ďalší super zážitok 😉

Vstup do Elephant cave, Thakhek Loop, Laos
Vstup do Elephant cave
Zdobené vstupy do jaskýň v Laose
Milujem tieto krásne hrubé stromy zdobené pestrofarebnými vlajkami 🙂
Elephant cave, Thakhek Loop, Laos
Neveľká jaskyňa Elephant cave. Neturistická, takže opäť skoro bez návštevníkov 😉

Skúter sme s prehľadom stihli vrátiť pred 18:00 a ešte sme sa povozili trocha po meste a pozreli chrám Vat Nabo pri pobreží, kúsok od požičovne Mad Monkey 🙂

Megastrom v areáli chrámu Vat Nabo, Thakhek Loop, Laos
Megastrom v areáli chrámu Vat Nabo 😀
Chrám Vat Nabo

Čo robiť v Thakheku?

Absolútne nič sa v samotnom meste nedá robiť, lebo je to ospalá diera 🙂 To sa týka aj jedla. Nejaký chutnejší street food tu nehľadaj, všade majú len nudlové polievky Pho s koriandrom 😉

Koriander, bylinka ktorá sa dáva do každého laoského jedla
Až ucítiš vo svojom jedle mydlovo-práškovú chuť, tak určite ješ koriander. Väčšina západniarov ho neznáša, aj keď je že vraj zdravý. No v miestnej kuchyni má svoje silné zastúpenie

Podarilo sa nám nájsť jednu úžasnú western style reštauráciu, krásne zariadenú a s cenami ako za miestne jedlo! Názov reštaurácie je Le Bleu Café 🙂

Reštaurácia Le Bleu Café v Thakheku
Le Bleu Café v Thakheku so super jedlami a nízkymi cenami
Rizoto s lososom v reštaurácií Le Bleu Café v Thakheku
Tak tohto Lososa som mal za cca 2 eurá

Transport z Thakheku do Vientiane

Z Thakheku chodieva polnočný autobus do hlavného mesta Vientiane. Ale sme v Ázii a netreba tie časy brať úplne vážne. Keď sme sa rútili o 23:30 pešo niekoľko kilometrov z centra Thakheku na autobusovú stanicu, s množstvom túlavých a brechajúcich psami za chrbtom,  tak sme duchaprítomne museli zastaviť oprotiidúci autobus, lebo sme tušili, že to môže byť ten náš. A bol to on, proste išiel skôr 🙂

Inak chodievajú autobusy do Vientianu o 6:30, 7:30, 8:30, 9:15 VIP, 9:45 a ten vyššie spomínaný niekedy okolo polnoci. Cesta stojí 60 000 kip (6 €).

Celá FOTOGALÉRIA z Thakhek Loop

One thought to “The Thakhek Loop bol pre nás najväčším dobrodružstvom v Laose”