České Švýcarsko a Labské pískovce

Ako študentka geológie som zámerne vybrala túto dovolenkovú destináciu. Zpočiatku som sa bála, že môjho priateľa unudim k smrti. Nakoniec bol s mojou geoexkurziou veľmi spokojný 😉

Po týždni dažďov sme sa konečne odhodlali ísť kempovať. Zvolili sme si Intercamp Mosquito a bola to super voľba! V cene cca 9€/noc/2 osoby sme mali k dispozícií aj free sprchy, kuchynku ale hlavne ping pong, ktorému sme podľahli každý večer 🙂 V kempe bola k dispozícií aj reštaurácia, ktorá síce nebola nejak úžasná, ale dalo sa platiť eurami s výhodnejším kurzom 1€ = 25 Kč.

V týchto častiach ČR ťa čakajú naozaj malebné scenérie

V rámci ČR sme boli zarazení, že sa na mnohých miestach nedalo platiť kartou! Preto maj pri sebe vždy dostatok hotovosti alebo sa pred objednaním opýtaj, či je možná aj platba kartou. V mnohých pohraničných oblastiach bola možnosť platiť aj eurami, s najčastejším kurzom 1€ za 25 Kč, čo bolo samozrejme výhodnejšie ako keby ste si peniaze vyberali v bankomate. Tie nám dávali katastrofálne kurzy, napr. ČSOB ponúkala 22,5Kč za 1€. Nakoniec sa nám podarilo vybrať výhodne peniaze v bankomate Unicredit s kurzom 24,5 Kč za 1€. Skutočný kurz v tom čase bol 1€ = 26,07 Kč. Neviem na čo sme mysleli pred odchodom, ale na cestu sme si nezobrali ani eurá, na čo sme doslova doplatili.

Malý okruh k obci Jetřichovice a Děčín

Prvý deň v kempe nám pršalo až do obeda a tak sme sa vybrali iba na malý okruh k obci Jetřichovice, konkrétne na Marínnu a Vilemíninu výhliadku. Po návšteve Adršpachu a Českého ráje nás ale táto túra až tak nenadchla a ľutovali sme, že sme ju uprednostnili pred Tiskými stenami a Dečínskou stolovou horou.

Výhľad počas malého okruhu k obci Jetřichovice

V ten deň sme navštívili aj Zámok Děčín, kde sme príjemne zrelaxovali pri dobrej kávičke. V areáli sa nachádzajú aj záhrady a nám sa podarilo postretnúť aj páví pár. Cestou do Dečína
sme prechádzali Kaňonom rieky Labe, ktorý je zároveň najväčším pieskovcovým kaňonom v Európe.

Vinice v areáli Děčínskeho zámku

Nádvorie Děčínskeho zámku, aj s príjemnou kaviarničkou

Páví párik na Děčínskom zámku

Pokochali sme sa ním len z auta ale v prípade záujmu o plavbu po rieke sa dá dostať z Dečína až do Drážďan. Ceny za jednodňový výlet sa pohybujú okolo 2000 Kčs (cca 75€) na dospelú osobu.

Dá sa stihnúť za jeden deň Pravčická brána, Soutěsky a Basteibrücke?

Konečne nastal ten deň, deň kedy uvidím Pravčickú bránu, moja radosť bola neskrotná 🙂
Skoro ráno vyrážame a auto nechávame v Hřensku na platenom parkovisku. 120 Kč (skoro 5€) nie je tak málo ale obrovským plus je, že už na parkovisku Vám poskytnú mapu, popýtajú sa čo chcete vidieť a dajú Vám presnú inštruktáž ako prejsť danú trasu čo najefektívnejšie. Prípadne Vás upozornia na uzávery niektorých trás. Určite neparkujte mimo platené parkoviská, hrozí Vám pokuta až 5000 Kč!

Pohľad spod Pravčickej brány

My sme chceli v ten deň stihnúť aj Pravčickú bránu aj s plavbu na oboch Soutěskách. Celkovo aj s plavbami sme prešli 17 km a trvalo nám to vyše 6 hodín aj s obedom.
Už samotná cesta k Pravčickej bráne bola ohromujúca, cesta sa vlnila okolo vysokých pieskovcov a k ním sa tisli stromy. Serpentínami stúpame vyššie, už z rázcestia vidíme zámoček Sokolí hnízdo, ktorý tu dal postaviť knieža Edmund Clary-Aldringen ešte v roku 1881. Zároveň sa zaslúžil o rozmach turizmu v danej oblasti. Po pravici zámku sa nachádza moja vysnívaná Pravčická brána 🙂 Vstupné na vyhliadku a k zámku je 75 Kč (3€), zľavnené 25 Kč (1€). K dispozícií máte bezplatné WC a galériu fotografií.

Pohľad na Pravčickú bránu z diaľky. Hore sa už nesmie chodiť

V galérií nás zaujal známy most v skalách. Náhodného okoloidúceho turistu sme sa spýtali, či nám nevie poradiť kde to je. Bola to snímka mostu Basteibrücke a na naše šťastie ho už navštívil a vedel nám poradiť. Rozhodli sme sa ho navštíviť ešte v ten deň!

Od roku 1982 je vstup na bránu zakázaný, čí sa minimalizuje antropogénny vplyv na prirodzený vývoj pieskovcového masívu. Snažila som sa nájsť aj monitorovacie zariadenia, ktoré sú
umiestnené v trhlinách masívu, žiaľ z tej diaľky neúspešne.

Ako v rozprávke

Nakoľko sa nám do dnešného plánu zaplietol aj Basteibrücke, rýchlim krokom sme vyrazili k Medznej Lúke a odtiaľ k Soutěskám. Sme veľmi radi, že sme nešli opačným smerom, lebo to množstvo schodov by sme asi v smere hore nezvládli. Aj smerom dole to bol poriadny zaberák na kolená, veď uvidíš 😉

Vždy ma fascinovali takto držiace kamene

Najprv sme sa vybrali k Divoké soutěske, ku ktorej sme si museli urobiť malú odbočku. Cestička viedla malým kaňonom kde bolo výrazne chladnejšie. Po krátkej plavbe sme sa museli krátky úsek vrátiť a pokračovať rovno k Edmundove soutěske cez prekrásny kaňon. V týchto miestach sú zhotovené altánky a grily pre návštevníkov, naozaj ideálne miesto na víkend v prírode s deťmi 🙂

Soutěsky určite netreba vynechať

Cenník a ďalšie dôležité informácie o plavbách nájdeš na tejto stránke.
Nemusíte sa báť, že by ste dlho čakali, lodí je viacero. My sme tam boli v najväčšej letnej sezóne v polovici júla, navyše cez víkend a na rad sme prišli naozaj rýchlo 😉

Pánko z loďky na diaľku spustil umelý vodopád

Naše spontánne rozhodnutie navštíviť Basteibrücke nám zabralo zhruba dve hodiny aj s cestou.
Parkovné stojí 3€ a platí sa pri odchode v automate. Na most sa dostanete bezplatne, rovnako aj na najkrajšiu vyhliadku, z ktorej sú všetky tie nádherné fotky. Ak sa chcete poprechádzať medzi skalami nad zemou po kovových mostíkoch, môžete ísť na malý platený okruh, stojí to 2€.

Basteibrücke v plnej kráse

Skalné útvary v okolí Basteibrücke sú veľmi príbuzné tým v ČR

Toto je spoplatnený chodník pomedzi skaly. Ale pokiaľ chceš vidieť len Basteibrücke, tak si túto prechádzku nemusíš platiť

Zabaviť sa dá kdekoľvek

Cestou na ubytovanie sme nesprávne odbočili, a tak sme zobrali dvoch nemeckých stopárov (našich historicky prvých), ktorý mali rovnaký smer ako my 🙂

Cestou tam aj späť si dávajte pozor na radar! Tuším to bola dedina Bad Schandau a povolená rýchlosť na veľmi krátkom úseku je 30 km/hod.

Zlatý vrch

V deň nášho odchodu sme ešte rýchlo navštívili Zlatý vrch, čo je národná prírodná pamiatka
a zároveň geologická lokalita. Vyskytuje sa tu kamenný čadičový orgán, ktorý vznikol stĺpcovitou
odlučnosťou pri tuhnutí magmy, čo je pre čadič typické. Parkovanie sa nachádza vo vzdialenosti 600 metrov a nič sa tu neplatí. Podobným úkazom je aj Panská skála, ktorá je vzdialená 11 km.

Národná pamiatka a zároveň geologická lokalita Zlatý vrch

Fascinujúce útvary Zlatého vrchu

Okolie Zlatého vrchu tvorí idylická krajinka

Čo sme už nestihli navštíviť z nášho wishlistu, je Kokořínsko, tak niekedy nabudúce 🙂